Si vous souhaitez signaler des coquilles dans ce passage, vous pouvez écrire à Morgane Pica (ingénieure d'étude du projet), en précisant l'URL et le titre du passage.
C E mot, loy, signifie procez, comme anciennement entre les Romains quand ils disoient lege agere, et estoit ditte apparoissant ou apparente, parce que quand on vouloit obtenir vn mandement du iuge pour faire adiourner quelqu’vn en telle matière, il falloit qu’il apparust auiuge par vn tesmoin, qu’on faisoit comparoir par deuant luy, du droit pretendu par le demandeur, autrement n’eust accordé ledit mandenient. Ladite loy apparoissant estoit quelquesfois terminee par bataille c’est à dire par. duel : ce qui auoit lieu quand la querelle touchoit la proprieté et estoit d’efforcee, comme appert par le chapitre de possession non mouuable à la fin au vieil liure coustumier, et mesmes en querelles qui passoent y dix sols, comme on void audit vieil coust. chap. de querelle de possession, et en la glo, et au chap. de Court et en la glose aussi-Et en tels combats on ne tendoit pas à mort d’homme, mais seulement à faire reconoistre la dette au de ffendeur afin d’en auoir satisfaction.
Et partant en cas que le champion se rendist ou fust déconfit, il n’aduenoit pas souuent qu’il perdist vie ou membre, mais estoit quitte par amende ciuile, et pour payer la chose pourquoy la bataille estoit gagee, ainsi le dit la glose audit chapitre de querelle de possession. La forme de ces combats est descrite teut au long audit vieil Coustumier chapitre de suite de meurdre. Mais le ROy Philippe par ces ordonnances abolit ces combats ou duels, argumens de l’inclination aux armes qu’auoyent les anciens Normans. Cecy est dit pour n’ignorer ce qui est de l’antiquité. Il faut maintenant venir à l’usage present de la loy apparoissant,