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⸿ De droict. Chap. j.

D Roit est diuise en deux parties :1 Car un est naturel / et lautre estably. Le droict naturel est cil par quoy nous sommes tenus a ai mer dieu et noz prochains et noz parentz : et faire a aultruy2 ce que nous vouldrions que l’en nous feist / et ne vouloir faire a aultruy chose que ne vouldrions que l’en nous feist. Droit estably est ce que est estably et garde par hommes3 pour le profit de l humain lignage : et se change en diuerses contrees4 / sicomme il fur estably par diuers establisseurs. L’en appelle aulcunesfois5 droict la chose de quoy la possession appartient a aulcun : sicomme Paris est le droict au roy de Fran ce. Aulcunesfois appelle l’en droict satisfaction de tort faict a aulcun : Sicomme l’en dict cestuy a eu droict de ce luy qui le roba / quant il a este pendu.6 Aulcunesfois appelle l’en droict le loyer que aulcun a pour sa desserte : Sicomme l’en dict du larron qui est pendu. cil a bien eu son droict. Aulcunesfois appelle l’en droict vne vertu que rend a chascun ce qu il doibt auoir : Et ainsi est appelle en court laye droict / parquoy tous contendz sont finez. Aulcunesfois appelle l’en droict / la voye de loyaulte qui fine les querelles : Sicomme l’en dict / Celuy a faict droict / qui loyaulment a iuge ou fine vne querelle. L’en appelle droict les loix et les coustumes de normen die / pource que par eulx est souuent le plet fine.

⸿ De droict. Chapitre premier. D Roict est diuise en deux parties etc. Sur ce chapitre peut l’en noter premierement la diuision qui est entre droict naturel et droict estably. Droict naturel est cil qui vient et descend par inclination naturelle. Mais droit estably est faict par constitutions des prin ces / pour le profit et vtilite publique / selon ce qu ilz voyent qu il est de necessite  : pour ce que le droict naturel ne suffiroit pas / mais pourroit de faillir pour l erreur et iniquite des personnes. Secondement l’en peut noter sur ce chapitre / a l endroit ou il met Le droict estably se change en diuerses contrees : sicomme etc. Quil ne suffiroit pas d ungs droictz ou loix / pour toutes les diuerses regions : Mais est vtile et profitable pour le salut commun / qu ilz se changent selon la diuersite des regions. Car les gentz d une region ne sont pas condicionnez comme sont ceulx des aultres. Et aussi ne sont pas les choses d une region semblables a celles des aultres : mais se diuersifient en moult de manieres. Et aussi peut estre que la cause pourquoy vne loy establie en vne region / n a point de lieu au regard d une aultre. Et par consequent la loy sur ce fondee / n y debueroit pas auoir lieu. Mais il y a sur icelle matiere aultre cause / parquoy il est requis diuersifier la loy : mesmement pource que la loy constituee en vne region doibt estre agreable et conso nante a la condicion des gentz d icelle region : et aussi que elle soit propre pour secourir a diuers cas que l’en suppose qui peuent aduenir en la region ou contree ou la loy est ordon nee / par la desraisonnable volunte des personnes ou aultrement. Et aussi que par ladicte loy se puisse ensuir le bien de paix / pour laquelle fin elle est ordonnee.

⸿ Item l’en peut noter que droict est prins en huict manieres / comme il appert par le texte. Et est la principale maniere de prendre droict / pour les loix et establissementz de Normendie. Item le texte met l’une des manieres que l’en appelle aulcunesfois droict / vne vertu qui rend a chascun ce qu il doibt auoir : et ce peult apparoir par la derniere maniere de ce chapitre de prendre droict / ou il met L’en appelle droict / les loix et les coustumes de Normendie et cetera.


1

In textu ibi.

Droict est diuise en deux parties : car l’ung est naturel et l’autre est estably.

Vide tex.ſimilem ex quo ſoɿte tranſſumptus eſtiſte.in prin.ecreti.et ibi archi.et Iſido.ethimo. lib.v.co.ij.l.j.§.huius ſtudij.⁊ vſ ad fi.l.ff.e iuſtitia ⁊ iure.Etdicitur ius naturale/quia ſumma natura.i.deus nobis illud ocuit et tradidit per legem/et pɿophetas/⁊ euangelium : vel quiaad ea que e iure iuino continentur naturalis ratio etiam ſineextrinſeca excitatiōe ucit ⁊ impellit ſecundum Arch . in .pɿin.ecreti poſt hug.dicitur autem ius naturale quin modis / vtper glo.in .l.j.§.ius naturale.ff.e iuſti.⁊ iur.iura enim naturalia ſunt indiſfolubilia.Jaco.de ſancto Seoɿ in tracta.feudali/inglo.⁊ pɿomiſerunt eidem omino.⁊c.poſt Bal.in c.j in pɿinci. ee no.foɿ.fideli/in vſib.feud.quia per ſenatuſ conſuitum non tolluntur.l.ii.ff.e vſufru.ea.re.que vſu.conſu.nec etiam auctoɿitate pɿincipis.no.in cle.paſtoɿalis/ad fi.e iudi.Et quotiens concurrunt naturalia ⁊ ciuilia in idem naturalia pɿeualent.l.non putauit.§.ſi quis emancipatum.ff.e bono.poſſeſ. contra tabu.facit.l.ſi quis poſthumos.in pɿin.ff.de libe.et poſthu.vnde leges anatura euiare non ebent.§.natura in auten.quib.mo.natu.effi.ſui.col.vii.Et quelib et ars imitatur naturā/vt icit Ariſto.facit.I.adoptio.ff.de adop. e iure naturali.vide per Bar. in I.i.ff.e acqui.poſſeſ. ⁊ in I.omnes populi.ff. e iuſti.⁊ iure.Albe.in le.quotiens.C.de pɿeci.impe.offer. Guil.le rouille Alenco.


2

In textu ibi.

Et faire a aultruy.

Lege vero diuinaet mandato omini cauetur ne alicui feceris aliq̄dquod tibi non velles fieri.Matth.vii.Sub hac enimſententia (vt ait hieroyymus ad celanciam) om̄esiuſtitie partes compɿehēduntur in ca.ponderet.q̇nquaginta iſtinct. in ca.i.ii.queſt.i.ca.Licet.xlv.diſtinct.in ca.dilecti.e maioɿ.⁊ obedientia.Quare refert Arlius Lampɿidius in vita Alexandri Seueri/Quod clamabat ſepius id per pɿeconem cum aliquem emendaret ici iubebat Quod tibi non vis alteri ne feceris. Quamſententiā a deo ilexit: vt in palatio et in publicis operibus perſcribi iuberet. Guillel.le rouille alenconieñ.


3

In textu ibi.

Droict estably est ce qui est estably et garde par les hommes etc.

Ad hoc eſt tex.in ca.ius ciuile.j.iſtin. bon᷒ tex.in I.ij.ff.e legib.⁊ facit.I.ii.ff.e ſta.ho.vbi icit hominum cauſa omne ius eſt conſtitutum.not.in l.in pecudū/in fi.ff.e vſur.Guil.le rouille alenco.


4

In textu ibi.

Et se change en diuerses contrees.

Notatur in I.omnes populi,⁊ ibilate per octo.ff.e iuſti.⁊ iur.Guil.le rouille alenco.


5

In textu ibi.

L’en appelle aulcunesfois.

Concordat tex.in I.ius. pluribus.ff.de iuſti.et iure.vbi icitur  ius pluribus modis acciptur/vbi ample per octo.⁊ perIoan.and.in mercuriali,in pɿin.Alberi.in ictionario.verſi.ius aliquādo latiffime/per Lucam e pēna.in rub.ff.de iure fiſci.lib.x.C. vbi icit  iuerſis.xxv.modis ius accipitur. Guillelmus le rouilleAlenconieñ.


6

In textu ibi.

a este pendu.

Exiſto tex. iuncto alio tex.infra De iuſticier.ibiLe iusticier est estably pour destruire les larrōs.Inferunt conſuetudinarii fures furca ſuſpendi ebere.Et licethic exempli gratia loquatur qui iſpoſitionem non inducit.l.nemo.C.e ſenten.tamen quia exempla ad iurium compɿobationem inducuntur.vt ibidem Bar.not.in l.amnila.ii.ff.e ameno infecto.et I.i.§.nunquid ergo.ff.e poſtul.non ſine ratione maxime in conſuetis et famoſis allegatur.de quib᷒ furibus ⁊ quando icantur/ſcripſi in glo.conſuetud. Cenoma.artic.xliiii.gloſ.ij.Et quando furtum eſt impunibile ibidem glo.iii. et an inſpicienda fit potius conſuetudo furandi ̄ valoɿ rei furate/ſcripſi ind.conſuetud.Cenoma.arti.clxii.glo.l.et ibidem quando icaturconſuetus/⁊ plura alia circa materiam furti.De furibus ſuſpendendis aut alias occidendis/legem Athenienſibus pɿimus edit Dɿaco/quā penā mitigauit Solon q̇ ſanxit vt fures upli pena tantum mulctarentur/hec Gellius lib.xi.noctium attica.cap.fi.Et ibidē e lege uodecim tabula.Crinitus vero lib.iii.e honeſta iſciplina cap.xiii. refert teſtimonium Bardeſanis libɿ.efato,dicentis. Apud Bactrianos populos qui pauca furanturſputis ehoneſtantur ae ſic edecoɿantur.Apud Atrios itē quinumina furantur / lapidibus obɿuuntur. Quod et PamphilusEuſebius recenſet / quo loco e fato contra Caldeos et Mathematicos iſſerit. Lacedemones autem viri et acres impɿimiset ſobɿii patrio iure ac legibus furandi vſum permiſerunt : neidipſum ob turpioɿem queſtum/aut ad ſumptum libidini ſuppeditandum vel opulentiam congerendam/ſed pɿo ipſa ( vt inquitGellius) iſciplina et exercitio rei bellice . quoniam ſedalitasilla et ſolertia furandi ingenia et animos iuuenum acueret/atad inſidiarum aſtus excitaret / et vigilandi tolerantiam obfirmaret. Apud Egyptios item vetuſtiffimos illos furta omniafuiſſe permiſſa et impunita traditum eſt. Qua in re ſeruatum eſtillud Marci Catonia. Fures (inquit) pɿiuatoɿum furtoɿū in neruo at compedibus etatem agunt. Fures autem publici in auro at purpura.Quod hucuſ ſeruatū cernimus.Sed videndaſunt verba Diodoɿi ſiculi de lege EgyptioꝜ circa furta ⁊ fures,qui ſic ait libɿo pɿimo antiquitatum . Lex e furibus pɿiuatimapud Egyptios ſolos hec erat.Iubebat eos qui furari volebantnomen ſuum apud pɿincipem ſacerdotum ſcribere/at e veſtigio furtum adeum eferre.Similiter/quibus res furto erat adeundem/rei ſublate tp̄s/diē ⁊ hoɿam ſcribere tenebātur.hoc modo facile inuento furto q̇ rē amiſiſſet quarta mulctabatur parteque aretur furi. Satius eſſe latoɿ legis uxit / cum impoſfibileeſſet furta prohiberi,potius alicuius poɿtionis quam totius reiamiſiſſe homines tacturam pati. Guil.le rouille alenconieñ.