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⸿ De feaulte. xiiij.
T Ous ceulx qui sont res seantz eu duche de normendie12 doibuent faire feaulte au duc et la 3 garder. et pource doibuent estre loyaulx vers luy en toutes choses / et ne luiy doibuent pourchasser dommage / ne donner conscil ne aide a aulcun4 de ceulx qui sont ses ennemis apptement. Et ceulx qui de ce sont trouuez coulpables soyent appellez traistres au prince / et toutes leurs5 possessions doibuent desmourer au prince /6 a tous iours / silz en sont conuaincuz ou dannez. et pource aulcun ne doit receuoir. hommage d aulcun / fors salue la feaulte au price. et doibt estre dict quand l en recoit les hom mages et les feaultez.
⸿ Entre les aultres seigneurs et leurs hommes doit estre foy gardee /7 en telle maniere que un ne doibt faire force8 a l’autre / ne mettre mai violentement sur luy. Et se aulcun d eulx est de ce accuse en court et conuaincu / il est tenu a9 perdre le fief / de quoy il debuoit porter foy a son seigneur. Et se tel mesfaict est trouue au10 seigneur que il ait mis main sur son homme : llhommage sera a celuy qui est par dessus / et l homme sur qui le seigneur aura mis main ne payera rente de son fief. fors celle qui est deue au chief seigneur. Et ce tel mesfaict est trou ue en l homme / il perdra la terre et toute la droictu re qu ’ il ya et remaindra au seigneur. Et ce doit estre entendu sainement s il est11 conuaincu aux vs et coustumes de normend ie.
T Ous ceulx qui sont resseantz seu duche do suent faire feaulte au duc et ce. Par ce chapitre peut apps roir comme chascun du duche est oblige e abstrainct expressement a faire feaulte au duc. cest a luy garder feale ment l aliance et la feaul te qu ’ il aet doibt auoir de ses hommes. Et n enten pas ce texte ne veul innuer que chascun du duche luy doye faire feaulte expresse / ainsi que le texte le declare apres, ou il parle de ceulx qui tiennent par parage / doibuent faire feaulte a ceulx de qui ilz tiennent quand ilz sont au sixte degre de la ligne. Et laquelle fe aulte se faict expressement en disant a celuy de qui on tient. Je vous prometz porter foy et loyaulte. etc. Ainsi qu il sera apres declare. Mais sentent seulement de feaulte generale que vng chascun doibt au pri ce : iasoit ce qu elle ne luy soit pas expressement promise. Et vient a ceste feaulte generale par la raison des psonnes. car chascun la doibt / iasoit ce qu il ne tinst point d’heritage audict duche. Mais feaulte expresse vient par raison des fiefz qu on tient d aulcuns seigneurs en quoy y a court. vsage, iustice, iurisdictionz et aultres noblesses de fief : par raison desquelz la feaulte est expressement promise garder entre le seigneur tenant en chef et on homme / quand l homme faict sa feaulte. Et se aulcun faisoit question pourquoy l acteur fit diuers chapi tres de aliance et feaulte qui semblent estre tout vng. L’en pourroit respondre que l acteur en fit deux chapitre. Le premier pour monstrer le droict du prince : et lautre pour obligation et affirmation des subiectz. Ou l’en pourroit dire que aliance et feaulte different / en tant que feaulte se faict expressement comme celle qu on doibt par raison de fief. De ces deux chapitres d aliance et de feaul te est traicte cy apres eu chapitre d assise / a l endroit ou il traicte de crime de lese maieste et de la raison au prince / au regard de clercz et personnes priuilegiees.
In textu ibi.
Tous ceulx qui sont resseantz etc.
gue fuerit fidelitatis ⁊ feudi oɿigo eclaranto.Budeus parrhiſienſis in l.herennius.ff.e euict.⁊ Laſi᷒ otoɿ friburgen.in l.ij.in pɿinc.ff.e oɿig.Ex quibus huius etatis.litterarū luminib᷒ gallicaru ac germanicarū conſtat feudalia iura ex fide clientum in patronos ⁊ patroni in clientes/quoɿum iniure frequens fit mentioɿadifferrfumpſiſſe.de quibus ex halicarnaſſeo Dionyſio lib.ij.conſtat Nomulus vɿbe condita pɿouiſurus ne iniuria locupletum in paupes ⁊ humiles vel viciſſinegenoɿum inuidia/in potentes iſcoɿdiam pararet/plebeis permiſit vt aliquem ſibi ex patricijs patronum eligerent/hij cliētesdicebantur/erat ciuilis illa cōiunctio nihil aliud ̄ ſuſceptuinpɿo pauperibus humilibuſcz patrociniū habuiſſe eos legitimaquedam inſtituta. Quibus vltro ⁊ citro pɿeſtabant hi officia/illibeneficia.Nam patroni pɿo clientibus ea facere que patres pɿofilijs pecuniaru contractu rationes explicabāt/cauſaſs pɿo iniuſte oppɿeſſis ſumpſere/omnem eis quietem publicē ⁊ pɿiutim exhibuere.E iuerſo clientes patronis egentibus ad otemfiliarum contribuere/captos vel ipſos vel liberos eoɿu ab hoſtibus redimere/nexos a creditoɿib᷒ vel ere mulctatos pɿopɿia pecunia liberare/educere eos/eis adeſſe ebeāt.Nec fas erat veaccuſare inuicem teſtimoniuye aut ſuffragiu aduerſus ferre/necpoɿro cum inimicis adnumerari.De quibsin pɿeſenti textu conſuetudinis ca.lxxxiiij.es ſeigneurs ⁊ e leurs hōmes.⁊ ca.xxxv.de aides cheuelz.Nomani igitur/inquit Laſſs, tempoɿe quo vtctricia ſigna pluribus in regionib᷒ ⁊ regnis circuntuliſſent multi eoɿu remanſiſſe in pɿouicijs credutur/pars p̄ſidio relicti/parsagri fertilitate capti/eni um colonie educerent magna eorum Nomanoɿū pars eo loci cōmigrarut. quibus cū multu agrimultum fundoɿ eſſe/ne pɿo Nomano moɿe carerent clientib᷒verinmile eſt incolas terre in ſuu inuitaſſe patrociniu ſuoſ eisfundos/pɿout cuiuſ erat ditio in bnficiu iſtribuiſſe. Tractutamen tēpoɿis quod oīa variat clientelaru nole commutato feuda a federe nolari cepit. Guiller.le rouille alenco.
In textu ibi.
Ilz doibuent faire feaulte au duc etc.
ci vaſſail᷒ ebeat fidelitatē no.ad hoc eſt bo.tex.in c.ſt apud.xxiij.q.v.⁊ l.c.j.in tit.e foɿma fideli.vbi icit̄ quod vaſſall᷒ q̇ iurat fidelitatē iſt a ſex ſemp in mmoɿia ebet habere incolume/tutum/honeſtu/vtile/facile/poſſpile quod eclara.vt ibidem in tex.⁊ eſt oɿiginaliter in ca. de foɿma.xcij.q.v.⁊ ibidem n̄s vaſſallo vices reddere ebet.Sic ⁊ebet vaſſallus ſuum n̄m exaltare ⁊ tueri quātu poterit/vt icit glo.j.in c.l.in titu.quali.vaſſal.iura.eb.fideli.nec inter nm⁊ vaſſallū vlla fraus aut malum ingeuium ebet interuenire.cqm̄ inter.e ꝓhi.feu.alie.per lotha. Et ebet vaſſallus eſſe ſimplex ⁊ non uplex nec ſimulatus/nec etiā omino mentiri ebetin verbis vel factis.d.c.de foɿma.xxij.q.v.⁊ non ebet vaſſallusomino inſidiari nec eſſe in amno.in c.j.§.pɿeterea.⁊.§.poɿro.in titu.que fue.pɿi.cauſa benefi.amit.ideo icit fidelitas quea vaſſallo omino ebetur eſt maioɿ omni alia: vt icit Bar.in extrauag.ad repɿimendum in glo.in verbo totius fidelitatisvbi icit etiā non ſolu tenetur non offendere ſed iudicare verbo ⁊ efendere facto.in c.j.e foɿ.fidelit.⁊ in c.j.e no.foɿ.fideli.Ideo icit Jo.Ray.in cap.imperialem.§.fi.nume.v.ꝓſi.iſta igitur.in titu.e ꝓhib.feu.alie.per Fede.c ideo in hac materia icitur iuramentum fidelitatis: licet omne iuramētum in ſe habeat fidē/tn magis exuoerat fides in hac ſpecie iuramenti ̄ inalijs.alleg.Guiller.e mon.Laud.i cle.i.e iureiur.G.le rouille.
In textu ibi.
Re donner conseil etc,
Iurans non pɿebere conſilium/auxiliu vel fauorem cōtra aliquē / intelligitur e auxilio iniuſtoſecus e iuſto.no.in c.intimauit.⁊ ibi Jo.and.⁊ Panoɿ.de teſtib.Jay.in l.qui ſerui.ante fi.ff.e verb.oblig.Suil.le rouille alenc.
In textu ibi.
Traistres au prince etc.
Proditoɿ eſt ille qui ſine vlla cauſa ⁊ iffidatiōeen qui e eo cōfidebat vulnerat vel offendit grauiter/maxime cōmittendo cōtra maioɿē ſuum/m Bar.in l.reſpciēdū.§.delinquut.ff.e pe.refert ⁊ ſed.Bal.in c.j. in quarta col.in titu.quibus mo.feu.amit.per.l.fi.⁊ ibi oct.de elat.lib.x.C.vbi Luc.de pen.late examinat qualiter quis icatur traditoɿ/etq̄ ſont ſigna ꝓditiōis.⁊ vide Archi.in ca.clericus.le.j.xlvj.diſt.etdicitur pɿoditoɿ qui ſecreta nunciat hoſtib᷒.l.omne elictum.§.exploɿatoɿ.ff.e re milit.⁊generaliter qui cōtra pɿincipem vel rem publicā veregni pɿoſperitatē aliquidcommittit. no.in l.i.et perto.titu.ff.ad l.iul.maieſta.t vide bonā glo.ī .c. cleric᷒.le pɿemier. Sed quidde illo qui ſcit ꝓditionempatrie et non reuelat : famoſa eſt Bar. opinio in I.vtru.ff.de parricid. inc.dit in crimen leſe maieſtatis.q̇ limitat Bal. in quedam conſilio incip. q̄sz allegata. Si tale crimen ſitpɿobabile.alias nō per.l.qui accuſare. C. e eden.Refert Angel.in trac.malefi.in glo. che hay tradito.Et quia nemo ebet ſeſubmittere toɿmentis quehoc caſu elatoɿi inferuntur.l.iij.C.ad l.iul.maieſt.nec ſubire ſcaloɿē carceris.vt.l.fi.C.e accu.ideo ſi audiuit ⁊ nōreuelault quia pɿobare nō poterat.nō tenetur per le.noſtris.i fi.C.e calū.Ideo refert And.barb.l add.ad Bar.l .l.vtru c n̄s.Bal. in hoc caſu conſulēs fioɿētie pɿo no Donato e barbadoɿris icit anima Bar. ⁊ olz q̇ eſt ſequitur ꝓpter ictā opinionēcruciatur in inferno.de quo per canon.in c.fi.e hijs qui fil. oecid.Jo.and.Panoɿ.⁊.Feli.in c.petrus.ad fi.e homicid.idē Feli.in c.quante.ij.col.verſi.et iſtum ictu.e ſenten.excom.Jo.deana.in rub.de hijs qui fil.occid.pe.col.verſi.adde pɿedictis.Dient tn Angel.in .tra.de malefi.et ibiAuguſt.de arimino in addi.c opi.Bar.ſeruatur e conſuetudine.vide que ſcripſi in glof.conſuetu.ceno.arti.cl.glo.v.Suiller.le rouille alenco.
In textu ibi.
Leurs possessions doibuent demourer etc.
Ad hoc eſt glo.in c.j.§.j.⁊ ibi Jaco.e belloui.eLand.in titu.quibus mo.feu.amit.quam glo.adhoc reputat ſing.cur.iunioɿ in trac.feu.in quarta parte.xxi. cauſa.et ad hoc eam alleg.Jacobinus e ſancto Seoɿ.in trac.feu.inglo.dicti vaſſalli pɿomiſerunt nō committere feloniam. allesaliam glo.in l.j.§.cum patronus.ff.e offi.pɿefect.vib.⁊ glo.in l.liberi.C. e inoffi.teſta.⁊ fm eu aperte ꝓbātur in c.l.in titu.quotteſt/ſunt neceſſ.ad pɿob.feu.igrat.de qua mater la p Bal. in.l.j.xlj.q.ff.e re.iuiſio.Jo.Lay.in c.imperialem.§.fi.e pɿohi.feu.alie.per Fede.⁊ facit ca.clericus.le pɿemier.xlvj.diſt. Et non ebet feudū/dɿ neſciret eſſe fidelis cu feudum icatur a fidelitatein c.j.§.nulla.in tit.per quos fiat inueſti. ⁊ icit Bal. in c.j.in.j.col.in titu.an ille qui interfi.fratrē o. pɿoditoɿ qui etiā icit̄traditoɿ eſt alienus ab omni facie noɿum ⁊ pɿincipum/⁊ nō poteſt ſtare in curia pɿincipis.l.ſed ⁊ miles.§.ſcribit autē.ff.e excuſa.tuto.vide.q̄ ſcripſi in glo.cōſuet.ceno.artic.clvij.glo.iij.inver bo.Et en leze maieſte.⁊ articu.Guillermus le xouille alēconieñ.
⸿ Apres eu second paraphe de ce chapitre ou le texte met
⸿ Entre les aultres seigneurs et leurs hommes doibt estre foy gardee / en telle maniere que l’un ne fera force a l’autre etc.
⸿ L’en peut sur ce texte faire vne telle question. Scauoir se vng homme a rente sur vng aultre en bourgage ou sur aultres terres / et cil a qui la rente est deue n a point de noblesse de fief ne de hommage : secil qui a rente bat son homme / s il perdra sa rente.
⸿ L’en peut arguer que ouy : car il est seigneur / et l’autre est son homme. et par le texte en ce paraphe l acteur met generalement Que se aulcun met main sur son homme il perdra sa rente etc.
⸿ Item se vng homme fieffe sa terre par dix solz / iasoit ce qu il n y ait point de hommage : se le fieffeur se forfaisoit. il aura la terre par forfaicture. et aussi lauroit par marche de bourse. et ainsi est vse et garde. et ya sur ce iugie d eschiqer. Et par tant sensuit qu il doibt perdre sa rente : car puis que la sorfaicture li y vient par raison de seigneurie non noble et sans hommage : aussi grand raison y a il que la coustume ait lieu en ce poinct / qui touche comme homme doibt perdre sa terre s il met main sur son seigneur. et le seigneur sa rente. s il met main sur son hon me : iasoit ce qu il n y ai noblesse de fief / ne d hommage.
⸿ Item la cause pour quoy on pert sa rente quand on met main sur son honme ne vient pas par raison de hommage. Car les vauasseurs et passantz ne font pas hommage a leurs seigneurs : toutesfois perdent ilz leurs terres silz mettent la main sur le seigneur : et le seigneur sa rente s il mettoit la main sur eulx. Et semblablement ceulx qui tiennent par paraige. Et aussi appert que non auoir hommage n empesche pas la perdition de la ren te. L’en peut arguer le contraire : c est assauoir que au cas dessusdict le seigneur ne perdra pas sa rente / ne l homme sa terre : mais sentent la coustume au regard des nobles tenantz tant seulement ou de ceulx a qui l’en faict hommage. Car le texte en ple expressement ou il met. Et po ce aulcun ne doibt recepuoir hommage d aultre etc. Et la ou il met.
In textu ibi.
L un ne doibt faire force a l’autre etc,
Facit quia ſicut vaſſallus ebet eſſe fidelis no nec ei eſſe in amno/ſic n̄s ebet vices redderevaſſallo quare ad imparia non iudicantur.vt no.in c.e foɿmaxxij.q.v.in c.j.e foɿ.fideli.⁊ ſicut vaſſallus ſi non fuerit fidelis/pɿiuabit feud.ſic ns ſi nō fecerit cenſebitur malefidus ⁊ pɿiuabitur nio quod habet m vaſſallo ⁊ trāſit feudum ad ſuperioɿēvt icit glo.fi.in .c.de foɿma.alleg.tit.quēadmo.feu.amit. ⁊ .c.j.§.dnis vero.de foɿ.fideli.⁊ ibidē Bal.dicit tex.ille eſt notabiliſſim᷒ ⁊ ſāctu ius otinet n̄i hunc ebēt bɿeue notare/dɿ eſteis terribilis. Ideo icit ibidē in fi.cy fides ebetur hincinde/etqui fidem non pɿeſtat eā ſperare non ebet.l.quero.§.inter.ff.loca.cy vaſſallus non ebeat inuadere ominu ſub pena pɿiuationis feudi quid e vxoɿe ſiue etlā eſeruienti/⁊ ſi vaſſallus tantieuaginauit ⁊ non percuſſit ⁊ multa notatu igna circa materiāvide q̄ ſcripſi in glo.conſuetu.ceno.ar.ccvij.glo.j.et plurib᷒ glo.ſequentibus.Si cupis videre cauſas ꝓpter quas quis eſt feudopɿiuandus/vide in titu.quib᷒ mo.feu.amit.⁊ ibi Bal.⁊ idē in c.j..§.poɿro.in titu.que fuit pɿi.cau.beneficij amit. Jaco.de ſanctogeoɿ.in tract.feu.in glo.que quidē vaſſalli pɿomiſerūt non comfelo. Curt.iunioɿ in tact.feu.in quarta parte/⁊ ſcripta per me inglo.conſuetu.ceno.artic.ccv. Guiller.le rouille alenco.
In textu ibi.
Accuse et conuaincu etc,
Et/dictio copulat extremit ates/ideo requiriturvtru faetum eſſe:ſcilicet c ſit accuſatus ⁊ conuictus.no.in l.ſi quiſ.⁊ ibi Jaſ.poſt alios.ff.e verb.oblig.et ibper Regn.⁊ fallent. Fely.late in c.ij.xj.col.cum ſequ.e reſcript.Ad hoc eſt tex.in l.ſi heredi plures e condi.inſtitu.B.le rouille.
⸿ Se tel meffaict est trouue au seigneur l hommage sera a cil qui est par dessus etc. Qui est telle presumption qu il ya seigneurie en chief / laquelle seigneurie en chief n a point de lieu au regard desdictes rentes non noblement tenues. Et aussi peut apparoir par le texte en ce paraphe que hommage est la cause dont procede ceste forfaicture : car il met. Pource ne doibt aulcun recepuoir hommage dautruy fors sauf la feaulte au duc. Qui est a denoter que telle reseruation est faicte pour cause que l hommage qu on faict au seigneur / ne forclot pas l hommage qui est faict audict seigneur / qui est l aliance dentre luy et son homme : comme il peut apparoir par les parolles qu on dict en faisant l hommage / ou l homme dict a son seigneur. Je deuien vostre homme / a vous porter foy et loyaulte. Et ainsi par l inspection des textes alleguez / sensuit que ladicte forfaicture n a point de lieu au regard des lieux non noblement tenus et sans hon mage.
⸿ Item il peut apparoir par le chapitre des seigneurs et de leurs hommes que l hommage est la cause de ceste forfaicture : car hommage est ce qui empesche que le seigneur et son homme puissent mettre main l’un a l’autre : comme il appert par le texte eu chapitre allegue ou il met. Que aulcun ne doibt appeller de felonnie on seigneur a qui il a faict hommage / ne le seigneur son homme par la foy de l hommage. Et ainsi ensuit que le paraphe n a point de lieu au regard des rentes non noblement tenues et sans hommage / pourquoy il doibt perdre sa rente s il met main sur son homme et par consequent l homme sa terre.
⸿ Item il ensuyuroit que ceulx qui ont rente non noblement tenue et sans hommage / eussent aussi grand priuilege en ce cas comme les nobles tenantz / qui n est pas rai son : car se ainsi estoit aussi deburoit on expressement pro mettre a ceulx qui ont rentes non nobles et sans hommage leur garder foy et loyaulte / que l’en faict aux nobles tenantz / et a ceulx de qui on tient par hommage : et ausquelz on le faict expressement. et qui est la cause po quoy ceulx entre lesquelz a hommage ne peuent mettre main l’un sur l’autre / comme il peut clerement apparoir par le texte al gue eu chapitre des seigneurs et de leurs hommes.
⸿ L’en peut respondre a ceste question / que la coustume en ce present paraphe, n a point de lieu au regard de ceulx qui ont rentes non noblement tenues et sans hom mage : Mais seulement au regard des nobles tenantz ou de ceulx entre lesquelz a hommage : car hommage est la cause qui empesche que le seigneur et son homme ne mettent main l’un sur l’autre. Et pource fut constituee ceste coustume. comme il peut apparoir par les raisons cy dessus alleguees seruantes a ce propos.
⸿ Et quant aux raisons arguantes le contraire.
⸿ L’en peu respondre a la premiere qui argue contre le texte general : cest voir au regard des nobles tenantz et de ceulx qui ont hommage / comme il peut apparoir par le texte qui met. Que hommage est cause de ceste coustume.
⸿ a la seconde qui argue que se le fieffeur se forfaisoit ou vendoit son heritaige / celuy qui luy auroit fieffee par sa rentesanshommage auroit le fons par forfaicture ou par bourse, il est voir : mais cest pour ce qu il est l en plus pro chain du fons qu ’ il a fieffe et par ranison de la fieffe seulement. Car ceulx qui achapteroient rente sur vng heritage / n auroient point de telle preuention de forfaicture ne de bourse / comme il est cler et notoire par l usaige sur ce garde. Et ainsi l argument ne procede point : car la cause de la fieffe comme d estre le plus prochain du fons / n est pas la cause de la constitution de ceste presente coustume : mais en est hommage la cause / ainsi qu il appert cy dessus. Jasoit ce qu il semble que ceste oppinion soit contraire au teste de coustume escript eu chapitre de rappel de fief vendu / qui contient que chascun du lignage au vendeur a qui la terre qui est vendue pouoit venit par heritage la peut retraire. Et se tous ceulx du lignage se taisent / le seigneur du fief qui a l hommage du vendeur pourra rappeller la vente. Et en ensuyuant ledict texte est vse notoirement que les parentz et lignagiers du vendeur dedens le septieme degre du coste dont l’heritage procede / peuent prendre clameur de marche de bourse. Et silz se taisent / le seigneur du fief dont l’heritage vendu est tenu en seigneurie. Et qui plus est en tant que est la forfaicture semble aussi que ladicte oppinion soit contraire au texte escript eu chapitre d assise de forfaicture qui contient. Le duc de Normendie aura vng an les ter ras aux damnez et les yssues d icelles. Et apres doibuent estre rendues a ceulx a qu il ilz en auoient faict hommage et de qui ilz les tiennent nu a nu. Et par iceluy tex te l’en peut innuer et conclurre que le droict de forfaicture vient au seigneur par raison d hommage et de tenir nu a nu en seigneurie. Et aussi de present en est ainsi vse
⸿ a la tierce raison qui argue que hommage n est pas cause de ceste constitution : car vauasseurs et paisantz ne font point d hommage. a leur seigneur / ne semblablement ceulx qui tiennent par parage etc. L’en peut respondre que les vauasseurs et paisantz le font en plusieurs pays de Normendie / comme oultre Seine. et le faict l ainsne d une masure au seigneur tant pour luy que pour ses puisnez et baille escroe Et en Caux et en Veulguecin / qui est d aultre partie de Seine : ilz baillent escroe qui equipolle a hommage / et debueroient faire hommage qui vouldroit.
⸿ Et dient plusieurs saiges personnes et aduocatz anciens / que ceulx doultre Seine qui receoiuent lesdictz hommages font le mieulx.
⸿ Et quant a ceulx qui tiennent par parage / ilz ne font point de hommage pour la prochainete du lignage d entre eulx / qui presuppose laliance que hommage emporte / ou greigneure. Et de droict sont tenus garder l aliance et feaulte entre eulx / aussi bien et plus que silz auoient promis en faisant hommage. et ainsi appert la cause de la constitution de ceste coustume estre et auoir lieu entre eulx / aussi bien que s il y auoit hommage par les moyens dessusdictz : lesquelz moyens nont point de lieu au regard de ceulx qui ont rentes non nobles et sans hommage. Et pour ce ne proce de point l argument / et appert la solution des raisons.
⸿ Item ou le texte met en la fin de ce paraphe. Et s il est trouue que le seigneur ait mis la main sur son homme / l hommage sera a cil qui est par desss. et l homme sur qui le seigneur a mis la main / ne payera rente fors celle qui est deue au chef seigneur etc. Ce texte entent que l homme demourra quicte de la rente qu ’ il faisoit a son seigneur : mais payera seulement les redeuances qui appartiennent au chef seigneur.
In textu ibi.
Et ce doibt estre etc,
An autemorincepspoſſit quem ſine culpa feudo pɿiuare/concludit Jaſ. non conſil.viij.inter conſil.Bɿuni.incip. redemptoris crucifixi ⁊ci circa pɿimum.ij.⁊.iij.col.⁊ per to.per ca.j.in titu.de feu.ſinecul.non amit. ⁊ glo. in ca.fi.⁊ ibi Bal.q feu. a poſſ⁊ plura que ibidē allegat.Suiller.le rouille alenco.