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⸿ De teneure par hommage. xxix.
A Pres debuons dire de l hommage.1
⸿ Hommage2 est promesse de garder foy des choses droicturieres et necessaires / et de donner conscil et ayde. Et cil qui fait hommage doibt estendre les mains entre celles a celuy qui le recoit et dire ces parol les. Je deuiens vostre homme a vous porter foy contre tous : saulue n la feaulte au duc de Normendie.3
⸿ Scauoir debuons que vng4 hommage est de fiefaultre de foy et de seruice / aultre de garder paix.
⸿ Pommage de fief est faict / sicomme nous auons devant dict. Hommage de foy et de seruice est quand aulcun recoit aultre a hommage a luy garder foy et a luy faire seruice de son propre corps ou soit a combatre pour luy mestier est / ou a faire aulcun tel seruice. Et si luy assigne rente pour ce / elle ne remaindra pas a ses hoirs / s il ne fut dict quand la condition fut faicte entre eulx. Et se le sergent faict bataille pour vng5 aultre et il en est conuaincu / les rentes reuiendront au seigneur : mais l’en doibt scauoir qu ’ il tiendra toute sa vie le fief que cil pour qui il fut vaincu eu chapluy donna. Et tel hommage est faict comme cil de devant fors qu il y adioustera saulue la feaulte a mes aultres signeurs.
⸿ Hommage est faict aulcunesfois de garder paix et est appelle hommage de paix et de concorde / qui est reformee entre aulcuns. Sicom me quand aulcun suyt vng aultre d aulcun cri me / et paix est reformee entre eulx : si que celuy qui est suy faict hommage a l’autre de luy garder paix. Cest hom mage est receu en paix de la concorde qui est reformee entre eulx. Iceluy hommage est faict comme celuy de deuant : fors que celuy sui le faict doibt dire / saulue la feaulte a mes aultres seigneurs / et mesmement de garder ceste paix.6
⸿ a hommage est adioincte pleuine : car l hommage78 doibt pleuir son seigneur en toutes courtz / s il est suy de meffaict qui appartienne a sa personne / et qu il sera a droict aux termes qui luy seront mis / et de ces namps deliurer / et de debtes et demprunstz e tant comme la rente qu il luy doibt d un an9 se peut estendre. Le seigneur a pouoir de1011 faire iustice sur tous les fiefz qui de luy sont tenus oit nu a nu ou par moyen selon le fietenu. Les fiefz sont tel nus nu anu des seigneurs / quand il n a aulcune personne entre eulx et leurs tenantz. Et ainsi tiennent ceulx qui font hon mage a leurs seigneurs. Par moyen sont les fiefz tenus quand aulcune personne est entre les seigneurs et les tenantz. Et ainsi tiennent les puisnez par moyen de leur ainsne. et tous ceulx qui sont soubz celuy qui a faict hommage au seigneur.
⸿ Aulcun ne peut faire iustice sur le fief : s il n est12 tenu de luy. Aulcun ne13 peut vendre ne engager14 se n est du consentement au seigneur / la terre que tient de luy par hommage. Non pourtant aulcuns ont acoustume a vendre ou engager le tiers ou moins pourtant qu ’ il remaine du fief / tant que les droictures et les faisances des seigneurs et dignitez puissent estre faictes et payees aux seigneurs.
A Pres nous debuons dire de hommage. Hommage est promesse de garder foy es choses droicturieres et necessaires etc. Par ce texte l’en peut noter que homme par l hommage qu il a faict a son seigneur / n est pas tenu luy donner conseil et aide es choses il licites ne es choses voluntaires seulement ne aussi es choses licites contre ses parentz. Et s il estoit difficulte ou question entre vng seigneur et son homme que le seigneur dist que son homme luy deus donner conseil et aide en aulcun cas qu il diroit estre droicturier et necessaire / et l homme dist le contraire : l homme auroit bien lieu de le dire contre son seigneur et en respondroit a la court du seigneur. Mais se cestoit contre le roy / on n auroit pas lieu de contredire pour soubstenir telles choses / et nya sur ce voyes ouuertes contre le prince / pour les inconuenientz qui s en pourroient ensuyr : et telles choses demeurent en sa discretion.
⸿ Item p le texte on peut noter la maniere de faire hommage / c est assauoir que l homme ioinct les mains entre celles de son seigneur / par lesquelles on peut entendre la puissance tant de l’un que de l’autre : et pour ce qu il les ioinct entre celles de son seigneur / peut on entendre qu ’ il met sa puissance en celle de son seigneur.
⸿ Et en tant que touche les choses droicturieres et necessaires en quoy il doibt donner conseil et aide. Et pour ce que le texte faict reseruation de la feaulte au duc.
⸿ L’en doibt noter que l’en doibt premier donner conseil et aide au duc comme souuerain / nonobstant l hommage mon a faict a aultre personne.
In textu ibi.
⸿ Hommage etc.
De hōmagio nō habet̄ in iure ciuili nec i aliquat darte libɿi feudoꝜ ⁊ eſt itroductu e ſuetudineſecūdu Specu.in titu.de feud.§.qm̄.poſt p̲n.alua.in pɿelud. feuvij.q.Bal.in c.que in eccleſtarū.v.col.de cōſtitu. vbi icit iusvaſſalaticu fuit romanis penitz mcognitu ⁊ ſi cognouiſſent fuiſſet eis exoſum quia ſapit ſeruitutē.Iap.in plud.feud.xi. col.ꝓſi.an autē feudu.⁊ hōmagiu ⁊ vaſſalus ſunt nola introducta perconſuetudinem tenet Albert.bɿu.conſil.xliij. incip. circa caſum.xol.pe.And.e Iſer.in pɿelud.feu.in.iiij.q. eſt aut hōmagin facere ſe hominem alterius c fit per contractu moɿibus et conſuetudine introductum : ſecūdumIoan.revnu.in ca.imperialem.§.fi.pſi.vnde colligen.in titu.e ꝓhi.feu.alie.p fede. vbi icit poteſt quis ꝓmittere e ſit homo alicuius ⁊ certu ſeruitiu illi faciat.I.j.§.f.ff.e pact.l.iuriſgentiu.§.pɿetoɿ ait.eo.titu.Nam perſtipulationē poteſt quis grauare conditionē ſuā.l.cu ſcimus. deagri.⁊ cēſti.li.xj.C.⁊ q̇ in frācia icit hōmagiū.in italia appellatur vaſſallagiū/in ꝓuicia vero nobiles vocāt feudatarios vaſſallos/plebei/vero ſuos holes.m Specul.in .§.qm.col.j. Fit authōmagiu ꝓpɿie qn quis facit pɿomiſſionē no genib᷒ ſiexis ⁊ manib᷒ intra man᷒ illi̲᷒m Panoɿ.in c.ex iligēti e ſymo.vide Sozi.oſil.cclvij.icipi.viſis inueſtituris.qualiter aut fieri ebeāt/vde Specu.in .§.qm.verſi.poɿro.ſtey.in .c.lperialē.§.fi.nu.x.⁊bidē e hac nō pōt ari certa regula ꝓpter varios modos faciendi hōmagiu fm vſus ⁊ cōſuctudines ſcm eos qne fit genib᷒ fiexis manib᷒ iunctis infra manz ni vt ſupɿa ixi qnc caputio eleuato/qnc cigulo amoto/qſi pollicib᷒ poɿrectis/qīip oſculu pacis/vnde icit idē Rex. ſuphijs ebet attendi conſuetudo glo.in autē.iuſiur.q̇ pɿeſta.ab hijs/in verbo quattuoɿin fi.col.ij.Jac.butrig.in noua oſtitu.l.ſacramenta puberū.in.j.col.ibi vltra mōtant tenēt⁊c.C.ſi adueri. ven. Suy.pape conſil.xxxj. incip.viſo ad plenu.Ad pɿeſtandūtn illud iuramentu vaſſallus ebet n̄m adire euoſe honoɿifice ⁊ humiliter.pide tex.in.c.obertus.intitu.in qui.cau.feud.amit.⁊n.c.i.e milit. vaſſal. q̇ ceumax eſt : glo.fi.in.c.j.§fi.in titu.per quos fiat inueſti.in quo iffert hōmatium a iuramēto fidelitatis Late ſcripſi in glo.conſuetu.Cenoma.ar.cxlviij.et ibidē qn.⁊n quiby caſib᷒ vaſſallus excuſet a pɿeſtatione hōmagij.Et quidiurare ebeat etiā ſcripſi in .cōſuetu.art.cxlix.et ſed. et ſi vis vtdere e feudo.quid ſit et vnde icatur ⁊ quid ſit vaſſail᷒/et vndedicatur:dixi etiā in .conſuetu.Cenomanie.art ic.xcvj.nō tibi repeto/ibt videas. Guillermus le rouille alenco.
In textu ibi.
Saulue la feaulte au duc etc.
Similis vɿget conſuetudo in regno Neapolitano edita a pɿincipibus noɿmanis / vt ſepiusdixi. Et habetur in titul. e aſſecuratione ominoɿum a vaſſallis.l.pɿima ibi ſaluo ⁊ cetera. et ibi gloſa ſic e iure feudoɿumſuperioɿ ominus excipi ebet.in titu.de noua foɿ.fide.ibi cōtreomnem hominem excepto imperatoɿe vel rege ⁊c.⁊ in titu.e ꝓhib.feud.aliena.per fed.in fi.ſic in ſtatutis conſilij Nomana auctoɿitas excipitur in.c.ſignificaſti e elect. et foɿtuna imperatoɿris excipitur in auten.e conſul.§.omnibus.colla.iiij. Et eſt notandum eandē fidelitatem ebet.dominns vaſſallo.licet nōitret.in.c.j.§.ominus vero.ititu.e foɿ.fidel.vbiBal.dicit tex.ille eſt not abilis / ⁊ ſanctum ius cōtinet.not.in.c.j.in titu.de foɿ.fide.in.c.de foɿma.xxij.q.v.Guiller.le rouille
⸿ Ahees le texte met.
⸿ Scauoir deouos que l’un homage est de fief / lautre de foy / et l’autre de seruice et de garder paix etc. Par ce texte appert qu il est trois manieres de hommages.
⸿ La premiere est hommage de fief / et se faict ainsi que dessus est dict.
⸿ La seconde est de foy et de seruice / et est quand aulcun faict hommage a aultruy et promet a combtre en champ contre aulcun pour cil a qui il faict hommage ou il promet faire aulcun tel seruice de son propre corpst selon ce qu il est declaire entre eulx. Et fut cest hommage constitue pour ce que quand aulcun a passe aage comme de soixante ans / ou qu il est debilite d aulcus membres : il n est pas habile pour combatre. Et pour ce fut estably que cil estoit accuse d aulcuns caspar gaige de bataille se deust determiner / que pourroit mettre cham pion qui feroit le faict pour luy, a ses perilz et despens. Et pource fu constitue et estably he mage de foy et de seruice : et en souloit on anciennement plus vser que l en ne faict. Caron combatoit pour plus de cas qu on ne fait pour le present / comme il sera declaire cy apres. Et doibt l’en scauoir que quand vng chanpion faisoit gaige de bataille pour aulcun aultre accuse d aulcun crime : s le champion estoit de confit / feust par soy ren dant eu champ ou aultrement : cil pour quiil combatoit estoit pendu et forfaisoit tous ses biens meubles et heritages / ainsi que la coustume declaire : aussi bien comme cil propre eust este de sconfit en champ : et le champion n avoit aulcun mal et ne forfaisoit rien. et oultre doibtc pour qui le champion est mis en bataille faire tous les sermentz que coustume declaire / et le champion ne iurera poinct du meffaict : car ce n est poinct le faict de luy Mais iurera les sorceries et les aultres telles choses aussi comme cil pour d il combat feist s il combatist luy mesmes
⸿ Item le texte met.
⸿ Se le sergent faict la bataille pour vng aultre et il est conuaincu : les rentes reuiendront au seigneur. Cest assauoir se on ne luy donne rente que a vie / et ne sentent pas se on luy auoit donne a heritage quelle nallast a ses hoirs / et ne reuiendroit point au seigneur.
⸿ Item pource que le texte met. Cest hommage se faict aussi comme cil de devant. Mais le champion y adioustera / saulue la feaulte a mes aultres seigneurs. Cest a entendre que le champion ne pourroit combatre ne faire tel seruice pour aulcun aultre contre ceulx a qui il auoit faict hommage eu pauant.
⸿ Apres le texte met.
⸿ Hommage est faict aulcunesfois pour garder pair et est appelle l hommage de paix et ce.
⸿ Par ce texte appert la tierce maniere de hommage qui se faict pour reformer paix entre aulcunes personnes / sicomme s aulcun suyt vng aultre d aulcun crime / et cil qui est suy faict hommage de paix a cil qui le suyt eu payement de la suyte qui ne poursuyura plus / et qu ’ il y ait entre eulx deux doresenauant bonne paix et bonne concorde ensemble : et en vsoit l’en ancienne ment plus qu on ne faict : pour ce que on souloit plus vser de gaige de bataille / qu on ne faict pour le present. Et se faict cest hommage aussi comme les precedentz : fors que l’en dict / sauf la feaulte de ceulx a que ilz auront faict hommage eu parauant / feust hommage de fief / de foy / ou de seruice : e mesmement de garder paix / puis qu il auroit est. mierement faict.
⸿ Item le texte met apres.
⸿ a hommage est ioincte pleuine / car l homme doibt pleuir son seigneur en toutes courtz etc.
⸿ Par ce texte l’en doibt noter que ceulx qui font hommage doibuent pleuir ceulx a qui ilz le font / ainsi que le tete le declaire. Cest assa uoir en toutes courtz d un meffaict qui appartiendra a sa personne s il en estoit suy / et dester a droict au terme que luy seroit mis / et deliurer ses namps pour quelque cause et pour quelque somme qu ilz soient prins / et de pour suyure ses clameurs quelles qu ilz soient / et de debtes / et dempruns. Mais en ce cas l homme n est tenu pleuir son seigneur / fors de tant que la rente qu il luy doibt se monte par an / pource que ladicte rente ou l emprunt est vne chose toute determinee / ce qui n auroit pas s il ne bailloit plege. Mais d un meffaict ou clameur / vne deliurance / vng proces ou prinse de namps sont choses indeterminees : et ne scet on se le seigneur a droict de demander ou defendre.
⸿ Et pour ce n est pas la plegiacion si restraincte en telz cas qui sont ideterminez et incongneuz / comme es cas qui sont determinez et congneuz par les seigneurs / comme seroit d argent qu ’ il emprunteroit ou qu il confesseroit debuoir. Esquelz cas ainsindeterminez / l homme ne seroit pas tenu de pleger son seigneur. Car par auenture soubz vmbre d icelle pleuine se le seigneur d echeoit et il n avoit de quoy payer / l homme pourroit estre en dangier d estre destruict soubz vmbre d icelle pleuine / et payer plus largement que la ren te qu il doibt a son seigneur / qui ne peut estre l entendement du texte. SOultre doibt on scauoir que ce paraph. ne seutent fors de hommage de fief : car a celuy seul est adioincte pleuine comme dict est.
In textu ibi.
a l hommage etc.
Faciunt no.per Joh.rexnandi in.c.imperialem.S§.firmiter.nu.xxxij.ititu.de pɿohi.feu. alie.perfed.vbi iuter alia loquitur e ſuetudine que viget in patria ꝓuincie vaſſalli iurant et pɿomittunt ominis eos iuuabunde placitis ſiue litigijs et Paulo ſupɿa enumerat idē Rey.caſusin quib᷒ vaſſalli ebent n̄m tuuare . quos etiam cumulat ſpecul.in titu.de feudis.§.qm.antepe.et pe.col.verſic.Et no.c vaſſalli.et ibi Joh.and.in addi.Jal.in.l.placet.in ſecunda lect.pe.col.C.de ſacroſ.eccleſ.Et que ample ſcripſi in gloſ. cōſuetudinisCenomanie art.cxxcviij.glo.j.et pluribus ſed-
In textu ibi.
Tant comme la rente etc,
ic taxatur ſubſidiu ⁊ bene ɿ alias ſtatutu ſiuecōſuetudo nōvaleret/vt icit Bal.in.l.neminē infi.C.de ſacroſ.eccle.vbi icit ſtatutu nō poteſt tributu imponere abſc expɿeſtiōe ſpeciei qualitatis ⁊ q̄titatis. Specul. in titu.de cleri.cōiug.§.contingit.ꝓſi.ad vnis. Et nota.etiā ex iſto textuc nō grauatur vaſſallus q̇ɿ vltra arrerariu vnis anni non cogit.Ideo conqueri nō ebet.no.in.l.cu ſatis.§. caueāt.de agricol.etcenſit.li.xi.C.vide no.p Jaco.de ſctō geoɿ.in tract.feudali.i glo.quiquidē inueſtiti pſtiterut ⁊c.antepe.pe.⁊ fi.col.Suil.le rouille.
⸿ Apres le texte met.
⸿ Le seigneur a pouoir de faire iustice sur tous les fiefz qui sont tenus de luy ou nuement ou par moyen. Ce texte quant a ce mot ( par moyenz sentent tantseulement au regard des droictu res qui seroient deues au seigneur a cause du fief qui seroit tenu de luy.
In textu ibi.
Le seigneur etc.
Vide que ſupɿa ſcripſi.col.ij.e iuriſdiction.addi.ii.⁊ etiam ſupɿa in tit. e iuſticemēt. addi,vi.Guillermus le rouille alencon̄.
⸿ Item le texte met abres.
⸿ Aulcun ne peut faire iustice sur fief / s il n est tenu de luy. Ce texte ne veult pas innuer que de prompte poursuyte le seigneur ne puisse bien iusticier hors de son fief : et aussi es cas ou le seigneur ne peut iusticier sinon hors de son fief / comme seroit de vertes moultes ou telz choses qui ne seroient point deues / se les ablez estoient engrangez sur le fief / par quoy le seigneur ne debueroit pas iusticier tant qu ilz fussent hors de son fief. Et de ce a este parle plusaplal eu chapitre cy deuant.
⸿ Ite le texte met cy apres.
⸿ Aulcun ne peut vendre ne engaiger se ce n est du consentemen de son seigneur ce qu il tient de luy par hommage, non pourtant aulcuns ont acoustume a vendre et engaiger les terres etc. Por ce texte doit on not. ij. poinctz.
⸿ Le premier / que aulcun ne peut vendre ne engaiger sa terre / se ce n est du consentement du seigneur de qui il tient par hon nage. Et dient aulcuns que ainsi doibt estre vse et garde : et se fondent et causent pour ce que les heritages pour roient par vendues ou engagementz estre mis en la ma d aulcuns ou ilz ne seroient pas de si bonne ne de si grand valeur comme en la main de cil qui les tient : ou seroient vendues entant de parties qu ilz pourroient tourner en ruine ou en decadence / et si peut estre que cil a qui on les bailleroit ou engageroit ne seroit pas si suffisant a aire les pleuines qui seroit tenu a faire a son seigneur / lesquelles choses pourroient estre eu preiudice dudict seigneur
⸿ Le second poinct / que aulcuns ont acoustume a vendre ou engaiger au moins la tierce partie de leur heritage. Le poinct y est mis en la faueur d aulcuns hommes ayantz celle liberte qui leur a este donnee par le seigneur. Et par ce mot que le texte met. Lant qu il remaine du fief de quoy les droictures et les faisances du seigneur puissent estre payees. etc. Peut on dire que se ce y est mis en la faueur du seigneur : et ce consone eu premiet poinct cy dessus. Toutessoys on ne vse de present de ce texte ainsi qu il gist / car vng homme a pouoir de vendre ou engaiger sa terre pour le present s il luy plaist / sans consentement de son seigneur. Mais cest vne ordonnance faicte et ordonnee de piecs c est assauoir que les seigneurs ont le trezieme denier des ventes qui se font des heritages tenus de leurs fiefz.
⸿ Et ne sentent pas dengaigementz qui se font sans alienet sa terre / comme des enga gementz qui sefont de qua tre ou cinq ans. Mais sentent ce texte de engaigement qui emnportent ou peuuent emporter de soy alienations de fons et de propriete d’heritage : sicomme s aulcun engage sa terre iusques a certain temps / par ainsi que se le debteur ne la desgaige eudict certain temps / elle demourroit a celuy qui la tiendroit en gaige. Et qui voul droit consoner ce texte a l usaige de present / on pourroit dire que le texte qui met. Aulcun ne peut vendre ne engager sa terre sans le congie de son seigneur / sentent que aulcun ne peut vendre ne engaiger sans en payer le trezieme denier / se le seigneur ne le consent
⸿ Et oultre ou il met que aulcuns ont acoustume a vendre et engaiger le tiers au moins. Cest a entendre qu ilz ont franchise de le vendre sans en payer le trezieme denier : puis que le sourplus qui demeure suffit pour payer les droictures et les faisances des seigneurs : toutesfoys on a acoustume de payer le trezieme en quelque vente que ce soit sans attendre que le temps de la vendition soit escheu / et en ce n a point de fraude.
⸿ Item sur ce chepitre on pourroit doubter pour quoy le texte ne met poinct que cil qui faict hommage a son seigneur le baise en la bouche : toutesfois est il vse et acoustume de faire.
⸿ a ce doubte l en peut respondre que le texte ne parle fore des subiections en quoy l homme est tenu vers son seigneur / ainsi que le texte le met. Et oultre peut on dire que lors le seigneur de sa franchise et liberalite baise cil qui luy faict hommage / en signe d amour. Et pour ce qu il n est pas de necessite / mais seulement vient d amour : de franchise / et liberalite des seigneurs : le texte nen par le point / mais parle seulement de ce qui est necessairement requis a hommage.
In textu ibi.
Aulcun ne peut vendre ne engaiger etc.
Licet e iure feudoɿ feuda nō poſſunt vēdi.irrequiſito no/vt in titu.e pɿohi.feu.alie.per fedet in titu.e ꝓhi.feu.alie.per loth.poteſt tn ypothecari ⁊ pignorari m glo.in.l.fi.in verbo.alijs vendere.et ibi Jo. fab. verſicu.quid ſi obligat.⁊ ibi etiā Jaſo.in.xxv.col.C.e iure emphiteo.annoc.in.c.potuit.de loca.Bar.in.l.multu intereſt.ff.e ꝓbo.oblis.Cy. Bal.et Salice.in.l.fi.C.de reb.alie.non alie. quicquid ſit illud ius pɿohibitionis abiſtt in iſſuetudinem.ideo eſt nunc icēdum cum Jo.fab.in auten.ingreſſi.col.iij.verſic.ſed cū feuda.C.de ſacroſan.eccle.cix feuda regni Frācie ſunt hodie e cōſuetudine patrimonia ⁊ vēdi et onari poſſunt et in eis filie ſuccedit.idē icit inſti.e empt.et ven.in pɿin.verſi.itē.vide que ſcripſietremiſi/in glo.cōſuetu.Cenomanie.ar.cliiij.glo.j.Suil.le rouille.