Si vous souhaitez signaler des coquilles dans ce passage, vous pouvez écrire à Morgane Pica (ingénieure d'étude du projet), en précisant l'URL et le titre du passage.
⸿ De aides cheuelz. Cha. xxxv.1
A Pres conuient veoir des cheuelz aides de nomendie / qui sont ap pellez cheuelz : pource2 que ilz doibuent estre payez aux chefz seigneurs.
⸿ En Normendie a trois cheuelz aides. l un est a faire laisne filz de son seigneur cheualier. Le second a son ainsnee fille marier Le tiers / a rachapter le corps de son seigneur de prison / quand il est pris pour la guerre au duc.
⸿ Par ce appert il que laide de cheualerie est deu / quand lains ne filz de son seigneur est faict cheualier.3
⸿ L ainsne filz est cil qui a la dignite de l ainsneesse : et4 ce mesme doibt l’en entendre de laide5 de mariage.
⸿ Laide de rancon est deu po deliurer6 le corps de son seigneur de la prison aux ennemis au duc.
⸿ Les aides sont payez en aulcuns fiefz7 a demy reli ef / et en aulcune fiefz a tiers de relief. Il ya aulcuns fiefz en quoy les vauassoureries seu lent payer dix solz de aide.
⸿ Et pour ce que la diuersite des aides est selon la diuersite des fiefz ou des seigneurs l en se doit tenir aux coustumes qui ont este gardees anciennement.
⸿ Len doibt scauoir que s aulcun fief cheuel est8 diuise par parties de cousins / chascun person nier doibt estre tenu en sa partie pour chief seigneur. Et si doibt auoir de ses hommes les cheuelz aides. Et oultre doibt l’en scauoir que les soubztenans qui ont seigneur moyen entre eulx et le chef seigneur / ne doibuent pas payer au chef seigneur aide. Mais ilz doibuent aider a celuy de que ilz tiennent nu a nu / et pa yer laide au chef seigneur Et cest aide est appelle soubzaide et doibt estre faict par demy ai de cheuel. l ainsne emporte moult grand dignite.9 a l ainsne doibt descendre la saisine de son ancesseur / et quand il a ura / et en doit faire par tie a ses puisnez telle comme ilz la doibuent auoir. et doit le fief estre mis en la main du puis ne pour faire les parties et l ainsne doibt choisir Les parties aux puisnez qui ne sont pas presentz demourront a laisne en garde iusques a tant qu ’ ilz la requierent : ou que leur mort soit sceue ou prouuee.
⸿ L ainsne a telle dignite sur ses puisnez10 qu ilz lui doibuent por ter honneur et reuerence / et ne luy doibuent dire ne faire iniure ou villennie / ne a son ainsne filz / ne a sa femme. Et se il les accuse de ce / ilz sont tenus a respondre en sa court.
⸿ Les ainsnez font les hommages aux chefz seigneurs : et les puisnez tiennent d eulx par parage / sans hommage Par la main des ainse11 nez payeront les aultres les reliefz / les aides / et toutes les aultres redeuances aux chefz seigneurs / et p eulx doibuent estre faictes toutes les semonses aux puisnez.12
⸿ Quand le lignage sera alle iusques au sixte degre : les hoirs aux puisnez seront tenus a faire feaulte auxhoirs de l ainsne / et quand il sera alle iusques au septieme degre / ilz seront tenus a leur faire hommage : pource que le septie me degre est du tout hors du lignage.
In textu ibi.
De aides cheuelz
Ad q̇ auxlia teneavaſſallus erga nm e iure vide ample p Specul.titu.e feu.§.qm . antepe.et penul.colla.ꝓſi.et no.vaſſalli ⁊ ibidē ao.and.inaddi.D Jo.rey.in c.imperialē.§. firmiter.nu.xxxijin titu.e pɿohi.feu.alie.pFede. ⁊ p Jaſo.īl.placerin.ij.lectura.pe.col. C.deacroſ.eccle. et que ſcripſin glo.cōſuetu.cenomaniear.clviij. Suil.le rouille
I L y a en Normendie trois aides qui sont appellez aides cheuelz / pource qu ilz doibuent. etc. Sur ce chapitre on peut faire plusieurs questions. La premiere. Ung seigneur a vng filz et vne fille : le seigneur va de vie a trespas sement : l ainsne se faict cheualier / et aussi marie sa seur : Scauoir se ses hommes luy doibuent payer aide de cheualerie et de mariage. L’en peut respondre a la question que les hommes ne payeront rien : car les aides sont deues au filz ainsne et a la fille ainsnee : et puis que leur pere est mort / il ne sont plus ne filz ne fille / mais sont seigneurs : et aussi ilz ont de quoy mieulx les pourueoir qu ilz n avoient au deuant de la mort de leur pere : car le filz a la seigneurie que le pere auoit / et pour ce il se peut mieulx faire cheualier / et aussi pouruoier sa seur de son mariage / ou luy bailler sa part.
⸿ La seconde question Ung seigneur a plusieurs filz et plusieurs filles / i faict son ainsne filz cheualier / et marie sa fille ainsnee et luy aident ses hommes / ainsi qu il est acoustume. Apres iceulx filz et fille meurent / le seigneur veult apres faire son ainsne filz cheualier / et marier son ainsnee fille apres celle qui est trespassee : scauoir se les hommes luy seront tenus faire aide. comme parauant auoient faict.
⸿ L’en peut respondre que non : car ilz ont faict laide vne fois / et ainsi doibuent estre quictes : car le texte met que ilz ne doibuent faire que vng aide de cheualerie et vng aide de mariage qui est deu au seigneur : et lequel luy a este paye. Mais silz n avoient paye les aides / et l ainsne filz et l ainsnee fille du seigneur estoient allez de vie a trespassement. sans ce qu ’ ilz eussent paye les aides / et le seigneur faioit son ainsne filz cheualier apres celuy qui est trespasse / et marie son ainsnee fille apres celle qui est trespassee : ses hommes luy seront te nus faire lesdictz aidesde cheualerie et de mariage / puis que eu parauant ilz ne les auoient payez. Et doibt on scauoir que telz aides se font communement a demy relief / aisi que dessus est dict des aultres aides.
⸿ La tierce question est. Sevng seigneur estoit pris en la guerre du duc / apres ce qui il auroit acomply le seruice de son fief et que il seruiroit a gaiges : se ses hommes luy seroient tenus faire aide
⸿ De ceste question sont deux opinions. La premiere est / que se vng seigneur estoit prins en la guerre du Duc / au temps qu il seroit a gaiges : c est assauoir apres qu ’ il auroit faict le seruice de son fief par qua rante iours / ainsi qu il est acoustume : que ses hommes luy seroient tenus faire et payer aide de rancon : et fondent leur opinion par ce que le texte ne ple au chapitre de lost au princeou il traicte du seruice de lost au prince : sinon du temps qu ilz doibuent seruir par raison de leurs fiefz sans gaiges. et ainsi il semble que le texte de ce chapitre qui met que on leur doibt faire aide de rancon / ne sentent sinon quand ilz sont prins en la guerre du prince en deseruant leurs fiefz : et non pas quand ilz sont prins en prenant gaiges. Et dient que la cause pourquoy aide de rancon fut constitue et estably en ce cas / fut pource que les seigneurs en deseruant leurs fiefz n avoient aulcuns gaiges. Et oultre dient qu ’ il y a iugie d eschiquier a ce propos.
⸿ La seconde opinion est / que se aulcun seigneur est pris en la guerre du duc / soit en faisant le seruice de son fief sans gaiges ou en prenant gaiges : ses hommes luy sont tenus faire aide de rancon : et se fondent par le texte de ce chapitre qui met tout generalement que aide de rancon est deu, quand le seigneur est prins pour la guerre du duc. Et dient oultre que le chapitre d ost ne parle en rien de aide de rancon : mais en traicte seulement ce chapitre / qui est tout general. Et ne sont mis en ce chapitre ces motz ( pour la guerre au ducz sinon pour dend ter et retraindre que s il estoit prins pour aultre guerre que pour celle du duc / ses hommes ne luy seroient tenus aider ne faire aide de rancon : et non pas pour restraindre que laide de rancon ne loit deu au seigneur en deseruant son fief seulement sans gaiges. Car se ce eust este linte ion de l acteur / il neust pas mis le texte si general / mais leust aultrement declaire. Et ainsi appert que l intention de l acteur n estoit de forclorre les seigneurs de aide de rancon : fors quand ilz sont prins en aultres guerres que celles du duc / et non pas quand ilz estoient prins en la guerre du duc en prenant gaiges. Mesmement que les seigneurs sont tenus d estre en la guerre du duc / aussi pien apres qu il ont de seruy leurs fiefz / comme en les deseruant / se le prince en a besoing. mais en aultres guerres ilz ne sont point sub iectz d aller / si ne leur plaist : et se faict tel aide de droict commune nent par demy relief s il n y a vsage especial au contraire
In textu ibi.
Laide de cheualerie etc,.
Quero veru circunſcripta cōſuetudine poſſite iure n̄s cōpellere vaſſallos ad contribuendū ꝓmilitia filij pɿimogeniti.Dicit ioā.reynau.l ca.imperialē.§.firmiter.xl.col.e ꝓhi.feu.alie.pFeder. ſi neceſſitasvɿgeat c ſit miles/tunc tenētur vaſſalli cōtribuere/puta ꝓ conſeruando honoɿem ſui generis.arg.l.iij.§.pɿeſeſ.⁊ l.honoɿ.ff.emune.⁊ hono.l.ad ſubeuda.de ecurio.li.x.C.Si autē neceſſitasnon vɿgeat:vt non eſt e omo qui talia munera ſiue tales ignitates habere conſueuit/vel nō conſueuit:nec vult frequent are bella publica.vt.l.militeſ.⁊ ibi oc.e re mili.lib.xij.C. Tuncvaſſalli non ebent cōpelli:⁊ ſibi imputet voluit ad has impēſas aſtringere.l.ij.§.penul.ff.ſi quis caut.l.item hii.⁊ l.et qui eta opa.ff.ex quib.cau.maio.l.ſi creditoɿ.de pigno.actio.Abi vero e hoc eſt conſuetudo/illi ſtandum eſt:ɿ ex conſuetudine poteſt acquiri ius collectandi.Bal.in l.j.C.e mulie.⁊ in quo lo.lib.x.Bar.in l.j.e auro coɿona.eodem libɿo. Guillermus le rouille.
⸿ Apres ensuit le texte.
⸿ l ainsne est cil que a la dignite de l ainsneesse / et mesmement doibt on entendre de laide de mariage. Par ce texte peut apparoir de la dignite de l ainsne / et des droictu es qu il a sur ses puisnez / et des aides qui luy sont deubz : et mesmes laide qui est deu quand le seigneur marie son ainsnee fille / ainsi qu il est plusaplain contenu eu texte.
In textu ibi.
De laide de mariage etc.
Vide Specu.ltitu.de feu.§.quoniam.pſti. Et no vaſſalli.Rey.in c.imperialē.§.firmiter.e ꝓpi.feu.alie.per fede.⁊ vide Cy.in l.mater.C.e iure ot. Et intelige c vaſſallus tenetur quando pater expendit pɿo filia/dɿ ſi nchil expenderet nichil poſſet a ſubditis exigere ſecundu eudemRev. Et facit ſecundu eu:quia ſi filius omini ucat vxoɿem nichil ebetur cum nichil expendat/ſed recipiat otē:⁊ſſic nō iminuitur omini patrimonium.Allegat Joan.blanchi in ſum.in titu.qbus mo.feud.amit. Et ſupɿadicta pɿocedunt quādo e hoceſt ſpecialis conſuetud o ſecundum Bal.in cap.j.§.ſimiliter in titu.e capit.coɿrad.Pau.de caſt.in l.neminem.C.e ſacroſan.ec.cle.⁊ in l.pe.C.e ſta.et imagi.Alexan.cōſi.xxxv.inci.viſo themate et ubijs.j.col.in.ij.volu.Guillermus le rouille alenconiēſis.
In textu ibi.
Laide de rancon est deu etc,
An ceſſante cōſuetudine vaſſail᷒ e iure ad hoce teneatur:⁊ videtur ſic p ca.j.§.ſed q̇ elatoɿ.in titu.que fue.pɿi.cau.benefi.amit. Et ar.eoɿū que habentur in.§.cauſis.ꝓſi.vel vite.⁊ in.§.ſi vnū.in auten.vt cum e appel.conoſc.colla.viij. Joan.fab.in auten.ſi captini.C.e ſacroſan.eccle.Rey.in cap.imperialem.§.firmiter nu.xxv.in titu.e pɿohifeu.alie.per Fede.vbi icit in iſto caſu eſt euidens neceſſitasintellige ſecundum eudem Rey. quando ominns eſt captiuusapud hoſtes regni:ſecus ſi ob crimina vel e bita.Idē tenet Jacobinus e ſancto geoɿ.in trac.feu.i glo.quiquidē inueſtiti pɿeſtiterunt iuramentum penultima colum. Guillermus le rouillealenconienſis.
⸿ Apres le texte mei.
⸿ Ces aides sont payez en aulcuns fiefz a demy relief / et en aulcuns fiefz a tiers de relief. et cet. L’en doibt noter que les aides cheuelz de droict se payent par demy relief. Mais se il y a vsage especial en aulcuns lieux / il doibt estre garde ainsi qu il est acoustume danciennete
⸿ Apres le texte met.
⸿ L’en doibt scauoir que se aulcun fief en chef est diuise par parties entre cousins. chascun des personniers doibt estre tenu en sa partie pour chef seigneur : et auoir de ses hommes les cheuelz aides etc. Cest a dire se aulcun noble fief est party entre cousins / quand ilz repsentent lieu de femmes : Car aultrement il ne se pourroit partir entre eulx / chascu personnier doibt estre tenu en sa partie pour chef seigneur / c est assauoir au regard de ses hommes : et doibt auoir chascun les cheuelz aides en sa partie.
In textu ibi.
l ainsne emporte etc,
Aide omnino per Jo.le cirier.pariſteñ.in trac.deire hɿmogeni.⁊ tibi ſatis erit. Suil.le rouille.
⸿ Item le texte met.
⸿ L ainsne a telle dignite sur ses puisnez que ilz l un doibuent porter honneur et reuerence / et ne luy doibuent faire ou dire villennie etc. L’en doibt scauoir que ce texte ple des nobles tenantz par le mot qu ’ il met en ce paraphe : c est assauoir que s il les accuse de ce ilz en sont tenus respondre en sa court / et aussi ce chapitre ne parle fors des nobles tenantz comme il peut apparoit par la deduction d iceluy.
⸿ Apres ou le texte met.
⸿ Par la main de l ainsne se payeront les reliefz / et les aides / et redeuances des fiefz : et par eulx doibuent estre faictes les semonses aux puisnez etc. ce paraphe a lieu tant au regard des nobles tenantz que des aultres non noblement tenantz / ou il y a ainsnez et puisnez : car par la main de lal ne / se doibuent payer les deniers et redeuances des fiefz. Et ou le texte met. Et par eulx doibuent estre faictes les semonses aux puis nez. Cest a entendre des seruices : car il suffit que le seigneur le face scauoir a l ainsne. Et l ainsne le doibt faire scauoir a ses puisnez.
⸿ Et apres le texte met eu der nier paraphe de ce chapitre
⸿ Et quand le lignage s era alle iusques au sixieme degre / les puisnez seront tenus faire feaulte a l ainsne ou a son hoir etc. Par ce texte peut apparoir que teneure par parage dure iusques au septieme degre : desquelles teneures est cy dessus traicte eu chapitre de teneure par parage : et eu sixieme degre de lignage doibt on faire feaulte / pour ce que cest le dernier degre de lignage de consanguinite. Et a difference entre feaulte et hommage : car ceulx qui tiennent par hommage / sont tenus a pleuir leur seigneur / selon ce qui est contenu eu chapitre de hommage, ou le texte met. a hommage est ioincte pleuine. Mais ceulx qui tiennent par feaulte / ne le sont pas tenus pleger : car ilz ne font poinct de hommage. Et par plus forte raison n en feront ceulx qui tiennent par parage. Et aussi ceulx qui tiennent par feaulte / ne bailleront escroe a leur seigneur / sinon ainsi comme font les paragiers / dont il est parle cy deuant ou l’en traicte des teneures : et ne bailleront pas ainsi comme font ceulx qui tiennent par hommage : car ceulx qui tiet nent par feaulte : ne bailleront fors quand le seigneur baili : : tant pour luy que pour eulx : car ilz ne bailleront point d escroe pour la mort de leur ancesseur / a cil de qui ilz tiennent par feaulte.
⸿ Item se ceulx qui tiennent par feaulte / et aussi ceulx qui tiennent par parage vendoient leurs fiefz / ilz ne payeront poinct de treziemes / pour ce qu ’ il sont deubz par raison de la vente / et ilz ne doibuent rien a ceulx de qui ilz tiennent par parage / ainsi qu ’ il est declaire en coustume / la quelle ne faict aulcune mention que les seigneurs de qui l’en tient par parage doibuent auoir treziemes des ventes que font leurs paragiers : mais les doibuent. ceulx qui tiennent par hommage. Toutesfoys de telles venditions que font ceulx qui tiennent par parage / sont deubz reliefz aux seigneurs. Car ce sont droictures deubaux seigneurs par ceulx qui tiennent les fiefz / lesquelz ilz doibuent releuer : et nont pas priuilege de tenir par parage / ainsi que faisoient ceulx qui le vendoient.