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⸿ De haro. Cha. liiij.1

L E duc de Normendie a la court du haro / et en doibt faire enqueste s il fut crye a droict ou a tort : car il ne doit estre crye fors pour cause cri minelle :23 Sicomme pour feu / ou pour larcin / ou pour homicide / ou pour aultre euident peril : sicomme se aulcun court seure a vng aultre le cousteau traict.4

⸿ Cil qui crie haro sans appert peril / le doibt amender au prince.5 Et s il nye qu ’ il ne le cria pas le prince doibt enquerir par les prochains d illec et par ceulx qui l ouyrent scauoir se ilz ouyrent le haroque cil nye. Et s il en est attaint / il l amendera. Et se l enqueste le met en non scauoir / il s en pourra desrener.6

⸿ Et se aulcun est attait que il neust point de rai sonnable cause po quoy il deust cryer haro :7 il le doibt amender griefue ment. Non pourtant il nen doibt pas estre mis en prison / se il donne bons pleges de l amende

⸿ Et se aulcun est accu se de tel cry / il ne doibt pas estre mis en prison.8 s il n y a appert mesfaict de sang ou de playe ou d aulcun grand mesfaict Et se le mesfait est ap parissant / et cil qui en est accuse dye que il est prest de soustenir l enqueste / scauoir se il est coulpable ou non :9 il ne doibt pas estre mis en prison : car il monstre assez clere ment que il n y a point de coulpe.10

⸿ a ce cry doibuent yssir tous ceulx qui lont ouy.1112 Et se ilz voyent mesfaict ou il y ait peril de vie / ou de membres / ou de larcin / parquoy le malfaicte : doiue perdre vie ou membre : ilz le doibuent retenir ou crier haro apres luy :1314 aultrement sont ilz tenus a l amender au prince / ou de s en desrener qu ilz nont pas ouy le cry / se ilz en sont accusez.

⸿ Se ilz tiennent le malfaicteur / ilz sont tenus a le rendre a la iustice / et ne le peuent garder que vne nuict /15 si ce n est pour appert peril.

⸿ Tous ceulx a qui la iustice commandera a garder telz malfaicteurs ou les amener en prison en la ville ou les malfaicteur sont :16 doibuent faire aide de lef corps vne nuict et vng iour. ou d aultres pour eulx qui soient suffisantz a les mener en prison. Et ce est appelle le plet de l espee. Car telz malfaicteurs doibuent estre refrenez a l espee et aux armes / et doibuent estre mis en prison et lyez. Lelles querelles sont appellees criminelles de quoy homme pert vie ou membre. Les aultres querelles sont appellees simples  : pour ce que ceulx qui meffont en sont chastiez simple ment / ainsi comme leny fant de la verge.17

⸿ Len doibt scauoir que la court de aulcunes querelles est en la viconte et d aulcunes en laisse : et d aulcunes en l eschiquier.18

⸿ Es pletz de la viconte est tenue la court des simples querelles / et des defaultes de l assise amendees / et de toutes les querelles qui doiuent auoir terme de quinze iours Aulcune grande querelle. ne peut estre terminee fors en l assise ou en l eschiquier / ou par deuant le prince : parquoy la fin en puisse estre recordee.


1

In textu ibi.

De haro.

Dicit cronica illa vulgaris que cronica cronicarum intitulatur e Rollone pɿimo uce Noɿmanie g erat ille magn᷒ iuſticiari᷒ ad quē oppɿeſſi cu acclamaſſētſtatim oēs vicini occurrebāt ⁊ vſ i hodiernu iē talis acclamatio teſtis eſt ſue iuſtitie.Et a ſimili e ceſare ad quē cū acclamaſſet paul᷒ vinct᷒ cōduct᷒ eſt icēte feſto. Ceſarē appellaſti ad ceſarē ibis ⁊ vinctu miſit ad ceſare.Actuū.xxv.ca.Guil. le rouille.


2

L E duc de Normendie a la court du haro / et en doibt faire enqueste s il fut crye a droict ou a tort : car il ne doibt pas estre crye fors a droict.

⸿ Sur ce paraphe doibt on noter que la congnoissance du cry de haro appartient au duc de Normendie / par raison de sa haulte iusti ce. Et la cause pour quoy le texte met que la congnoissan ce du cry de haro appartient au prince, est pource que anciennement il n estoit aulcun hault iusticier que le duc. Et ce peut assez apparoir par l inspection du texte : mais depuis que le texte fut faict / le prince a donne a plusieurs aux vngs haulte iustice / aux aultres moyenne / ainsi qu ’ il peut apparoir par chartre ou par longnesttenue. Lesquelz iusticiers ont la congnoissance du cry de haro en telle maniere que ceulx qui ont haulte iustice / l ont generalement comme le prince / et ceulx qui ont moyenne / lont du haro de sang et de playe.

⸿ Secondement il appartient au prince ou a celuy qui a la congnoissance du cry de haro / de enquerir s il a este crye a tort ou a droict / iasoit ce que les parties se voulsissent cesser et faire acord / affin dy auoir le droict et qu il eust l amende qui luy appartient. Et aussi pour punir les delinquentz qui ont trouble la paix du peuple.

⸿ Sur ce paraphe on peut faire vng tel doubte. Scauoir se on ne doibt crier haro sinon pour feu / ou pour larcin / ou quand aulcun tire son couteau sur aultre / ou pour telles manieres de grandz mesfaictz. L’en peut arguer que non / par l inspection du texte en ce mesme paraphe. Pour la respon se du doubte on peut respondre que si tost que vng homme a frappe vng aultre / ou veult ferir vng aultre / ou qui luy toult ou veult tollir la possession de ses biens a tort et sans cause / il peut et luy est licite de crier haro : car ce est appert peril / pour lequel il peut estre crie / et luy est licite : lequel besoing suffit pour faire haro / comme il peut apparoit par la deduction du texte. et par l usaige sur ce notoirement garde.

⸿ Et a l argument au contraire / on peut respondre que le texte exemplifie de plus grandz cas / et n est pas pour ce que on ne puisse bien crier haro pour aultres cas que pour ceulx qui sont declairez en l exemple du texte : puis qu il y a grand besoing ou aultre peril / comme il aduient et peut aduenir en moult d aultres cas que ceulx qui sont contenus en l exemple. Et aussi si acorde le texte en ce mesme paraphe / qui met que il ne doibt estre crie sinon pour appert peril / ou pour grand be soing. Et se le texte sonne aulcunement restrinction de le crier / cest pource qu ’ il ne doibt point estre crie sans cause : affin d escheuer l esmotion et le trauail du peuple / qui se doibt esmouuoir a venir a tel cry. Apres ensuit eu texte.


3

In textu ibi.

Il ne doibt estre crye fors etc.

Vide in ſimili tex.⁊ ibi glo.in cōſuetu.bituri.tite iuriſ.oim iud.§.xiij.⁊ in tex.cōſuetu. cenomanie.ar.clxix.⁊ que ibidemſcripſi.Adde  clamās foras ad ignē/ad arma / veld ſimile ſine cauſa.debetpuniri : vt no.in l. capitalium.§.ſolent:et ibi Albe.e roſa.ff.e pe.Idē in ictionario in verbo clamātis ⁊ ibidē ɿ e triplex eſtclamoɿ accuſatiōis vt hicidem pɿedicationis et interne euotionis archi.inta.aduerſitas.ij.coll.vij.d.j.Guillermus le roullle.


4

In textu ibi.

Court sus a vng aultre le cousteau traict.

Et ratio eſt quia inſuitus et vis icitur fieri exſola gladi/ euaginatione l.iij.§. qui armati.ff.de vi et vio.arma. Lunc enim quis icitur in iſcrimine vite cōſtitutus quando enſis ſeu gladius contraeum euaginatur/ideopoteſt impune euaginantem et aggreſſoɿem occidere ſecundumBar.in l.ſed et ſi quencun.per illum tex.⁊ ibi gloſa.ff.ad l.aquiliam.quia tunc pɿobatur occidiſſe ad ſui efenſionem ſecundumeundem Barto.ſed. oan.de ana.in cap̄.ſi perfodiens col.fi.dehomici.cepo.in conſilio.xxix.incipiente / viſo pɿoceſſu col.iiij.Angel.in tract.malefici.in verbo/⁊ ict᷒ Litius ſe efendendo.Jaf.in l.vt vim.col.ij.ff.e iuſti.⁊ iure.Alexan.conſil.cix. incipi.viſis et vt opoɿtet conſideratis.in pɿimo volumi. Nec ebet inſultatus expectare pɿimam percuſſionem/ſed ebet incipere : vteclarant Bal. Bar.et omnes.in l.j.C.vnde vi.ſed.etiam Jat.in.l.vt vim.Et ibidem  non eſt neceſſe quod imminebat pericutum moɿtis : ſed ſatis eſtpɿobare quod imminebatpericulum alicuius iniurie perſonalis / ſecundumBart.in .l.j.ij.col.C. vnde vi. Sed an ſit licitumpɿo efenſione amici conſanguinei vel alterius oecidere aggreſſoɿem:dic vtin glo.et per Bart. Bal.ctJaf.ibidem in .l.vt vim.Bal.in repertoɿio.d.l.j.Cvnde vi.Ioan.e ana.in c.ij.e homicid.Et concludunt  pɿo efenſione conſanguineorum ſit licitum id quod pɿo ſuuipſius : quia vt icit Jaſon in .l.vt vim.quando fit mentio e ſe vel ſua perſona.talia verba nontantum compɿehendunt pɿopɿiam perſonam / ſed etiam aliosquos circa ſe neceſſarios habet/per leg.iij.§.ſed quod iximus.ff.e penu.lega.et ibi textus notabilis.idem e comite in via icunt Bart. et Bal.in leg.vt vim.in. quarta queſtio. quia vt ibidem i. alias eſſet et verecūdia ,ideo poteſt contumeliam ſuampɿopulſare.l.item apud labeonem.§.tenetur.ff.e iniurijs. Coɿneus in conſil.cciiij.incipien.pɿo eciſione.ij.col.in pɿimo volumi.idem icit Barto.in efenſione extranet. in .leg. vt vim. etcoɿ.in icto conſil.Et ibidem  licitum eſt alium offendere pɿodefenſione rerum.imo licitum eſt occidere : vt ſentit gloſ.in i.l.vt vim.Ratio ſecūdum Jaſo. ibidem eſt quia res ſunt ſecundusſanguis hominis/glo.iuncto tex.in I.aduocati.C.de aduoca.diuerſ.iud.et ibi Bal.Idem Bal.in l.tuis nucius.C. e ope.libert.ic vt per eundem Jaſo.in .l.vt vim.equius/vt per Frāciſcumaretinum in conſil.lxxx.incipien.ſicut ecet.penulti.col. vbi icit  licet repercutere et efendere res manu non enſe aut glodio in capit.dilecto.circa pɿincip. e ſentent ia excommu.lib.vj.nec pɿo tuitione arma capere licet nec alium occideremiſi inuadens armis vtatur/ſecundum Barto.⁊ alios in .l.i.C. vnde vi.Inno.Ioan.andr. et Anto.in capi.olim cauſam. e reſtitu.ſpolia.querit Jas.in .l.vt vim.iiij.col.poſt Cy.in .l.j.C. vnde vi.et Angel.in.§.ius autem gētium.inſtitu.e iure natu.gent.et ciui.an pɿopter ſolas minas licitum ſit alium occidere / et ibidemdicit ⁊ concludit etiam poſt Bal.in l.j.in fin.C.quando lice. ſiuciud.ſe vindic.Quod ſi aliquis minetur moɿtem et eſt in actu/tuceſt licitum eum occidere/alias non : quia tunc potētia eſt in actuque idem operatur ſicut in habitu ſecundu ypolitum e marſ.n l.j.in pɿinc.in q̇nta col.ff.e ſicca.idem in l.penul.iiij.col.ff. equeſt.Bal.in l.multis.in fi.C.de lib.cauſ. Et circa iſtam materiam efenſionis.eſt etiam notandum  licet ebeat efendensvti moderamine:vt in .l.j.et .l.vt vim.Si tamen exceſſit moderamen ſe efendendo non ebet puniri pena moɿtis/ſed alia mitioɿi pena arbitrio iudicis/ſecudum eoſdem oct. Paul.de caſtconſil.cxcij.incipiē.in cauſa incertoɿum.col.fi.vbi i. licet aggreſſoɿ poſtea fugiens et inſequutus ab aggreſſo fuit occiſus/videtur potius ad vindictam feciſſe ̄ ad tutelam.tamen nō ebet moɿte condamnari pɿopter oloɿem qui eum inouit ad inſequendum et occidendum.l. Sracchus.C.de adul. idem icas inquoli bet alio actu efenſionis ſecundum eoſdem oct. in .l.vtpim.vbi inter alia/dicit Bal.c ictus non poſſunt ari cum menſura:vt efendens habeat ſtateram et ponderet ictus/refert ⁊ ſequitur Cepo.in .conſil.xxix.incipien.viſo ꝓceſſu.penult.col. alles.ca.fi.e homici.Et quia homo intēſo oloɿe aut timoɿe pɿemotus non eſt in plenitudine intellectus / m Bal. in capi.j.§.j.in fi.e pace iureiu.fir.et quod i.idē Bal. in .l.vt vim.iiij.col.Quod inſultatus non poteſt bene eliberare et  ſepe excedit oecaſio rationem.l.quicquid caloɿe.ff.e regu.iur.in capi.ſi quisiratus.ij.q.iij.et pɿimi motus non ſunt in poteſtate noſtra.glo.in l.ſi quis non icam.C.e epiſcop.et cleric. punitur ergo occidens e exceſſu/non e homicidio / et mitioɿi pena c ſi non eſſerdata occaſio. ad hoc eſt tex.in l.ſi adulterum.§.ſi imperatoɿes.perſi.et magis.⁊ ibiAng.ff.de adulte.quem tex. ad hoc reputatſingularem Jas.in .l.vt vim.iij.col. vbi inter alia icit  in ubio exceſius pɿeſumitur non olo ſed culpa pɿoceſſiſſe/alles. Slice.in .l.Sracchus.An autem inſultatus ebeat fugere /icitBar.in .l.vt vim.in fi.cp nonmniſi ſittalis qui verecundiam nontimet.Jaf.indiſtincte tenet c non tenetur fugere pɿopter pericitlum quod poſſet fugienti euenire pɿopter caſuram vel aliter.it a tenent Bal.Angel.et Salice.in .l.j.C.vnde vi.et Bal.in repet.d.l.vim.vj.col.et in ca.fi.ij.col.circa med.de conſuet. alleg.l.ſi ex plagis.§.tabernarius.ff.ad leg.aquil.et ibidem Cy.et no.per Archid.in cap.de hijs q̇nquagita iſt. Bal.in ca.ij.col.ij.devit a et honeſt.cler.per l.ſcientiā.§.qui cum aliter.ff.ad l. aquil.et quia ( vt icit ibidem ) fuga eſt refugium miſeroɿum. Etibidē poſt plur a moderaminis exempla/dicit Bal.cy tunc modemen ſeruatur ſ illud tantu fiat quo omiſſo violentia repelli nonpoteſt.c.vt fame.e ſenten.excomu.nec eſt vis icit ipſe / vtrunſit eadem qualitas armoɿum necne/quia admodum referēdumeſt non ad qualitatē ar.l.fundi.§.fi.ff.e vſufr.Et ſupɿadicta defenſoɿibus ſcripta ſunt/cum efenſio ſit permiſſa e iuri naturali gentium et ciuvili.d.l.vt vim ⁊ .l.j.C. vnde vi.c.ij.⁊.c.ſignificaſti e homicid.et competit ſecunlum eum neum hominibus ſed etiā bɿutis.I.j.§.ſed arietes.ff.ſi quadrupaup.feciſ.dica.⁊ talis efenſio a pɿinclpi tolli noupoteſt tex.⁊ ibiſcrib.in.§Sed naturalia inſtit.e ilre natur.gen.⁊ ciui.oldɿadus e laude conſil.xliiitincip.queritur/ideo icit Bal.in l.j.in.iiij.colla.C.qui accuſa.nōpoſſ.c ius nature p̲mittit  quis efendat ſe per fas et nephacet cy naturalis viuendi ulcedo ſic inſita eſt / refert bypoli.marſ.in .l.j.quarta colla.ff.e ſicca. finaliter quero ſiquis euaginauit enſem contra aliquem et nihil vltra actu eſt puta  aggreſſus aufugit/vel aggrediens fuit ipeditus an teneatur actione iniuriarum ex tali euaginatione.Dic  ſit/⁊ ad hoc eſt tex.inl.item apud labeonem.§.ſiquis pulſatur.ff.e iiurijs. quem tex.reputat ſingu. Bar.ibidem.idem ſi manum leuault vt percuteret vt ibidem et vide eundem Bar.in l.reſpiciēdum.§.delinqnitet ibi Alexan.in addi.ff.e pe.et i.ibidem Bar.c inſultus icitur in altum ſaltus.Suillermus le rouille alenconienſis.


5

⸿ Qui crie haro sans appert peril / il le doibt amender au prince. et s il nye qu il ne le crya pas / le prince peut enquerir par les prochains d illec et par ceulx qui l ouyrent / scauoir etc. Sur ce paraphe on peut noter que les plus prochains sont ceulx de la parroisse ou l’en dict que le haro a este crie : et aussi sont prochains ceulx qui furent presentz au haro et peuent estre mis en l enqueste : iasoit ce qu ilz ne soient pas de la parroisse ou le haro a estre crye.

⸿ Sur ce paraphe on peut faire vng tel doubte : scauoir se vng cry de haro auoit este faict en vne par roisse / et on auoit assez de gentz de la parroisse non pas des plus prochains du lieu ou le haro fut faict : Scauoir se on differeroit pour auoir des plus prochains ou le haro fut faict / fussent d icelle parroisse ou d aultre

⸿ a ce doubte on peut respondre que on n en differeroit point / puis que l’en a ceulx de la parroisse / car ilz sont tous prochains. Et se ainsi estoit qu ’ il en conuint differer / il s ensuyuroit inconuenient et troy grand longueur pour la distance des lieux : car l’un pourroit dire vng lieu plus prochain que l’autre / qui engendreroit grand confusion et longueur. Et pour euiter telle confusion et les preuues ou iugementz que pourroient pratiquer et trouuer les parties / qui doubteroient leurs matieres pour les achopper et retarder / que la verite du principal d icelles ne fust sceue et cogneue : est expressement mis et declaire eu coustumier en latin eu chapitre de veue. De conuicinio autem dicuntur omnes in parrochia residentes. Par lesquelz motz l’en peut clerement innuer et dire / que tous ceulx demourantz et residentz en la parroisse ou l’heritage descordable est assis  : sont dictz / tenus et reputez prochains et du voisine / par lesquelz la veue ou enqueste doibt estre faicte et soustenue.

⸿ Item. et en tout bon entendement semble que ce seroit grand absorbite de dire ou alleguer que par ce mot contenu eu texte cy deuant qui met que le prince peut enquerir par les prochains d illec etc. Que quand l’en vouldroit faire aulcune veue ou enqueste selon le cas / que pour icelle faire il conuint auoir vng mesureur de chemins ou terres pour scauoir combien et quelle distance il y a depuis le lieu descordable ou le lieu ou l’en dict le haro ou malefacon auoir este faict / iusques a la me on de chascune personne que l’en vouldroit semondre a ladicte veu ou enqueste : qui n est iamais a dire ne entendre et que ces motz contenus eudict texte / s entendent et doibuent entendre pour tous les demourantz en la parroisse / to lesquelz le sergent qui doibt semondre et tenir ladicte veue ou enqueste qui est sergent de la querelle et demourant en sa sergenterie / peut scauoir et cognoistre facilement. Mesmemen quand ilz vont aux festes et aultres iours a l eglise / euquel territoire l’heritage descordable est assis.

⸿ Item l’en doibt scauoir que qui auroit des gentz d aultre parroisse que de celle ou le haro auroit este faict. Neantmoins que on affermast qu ’ il fussent plus prochains du lieu ou le haro auroit este faict / on differeroit pour auoir de ceulx de la parroisse : se ainsi n estoit qu ’ il y en eust destrange parroisse qui eussent este presentz / qu ’ il suffiroit par ces motz que le texte met set par ceulx qui l ouyrent. Et toutesfois silz ne stoient presentz / et il y auoit assez de ceulx de la parroisse ou le haro auroit este faict, on ne differeroit ia : ca ceulx de la parroisse peuent bien scauoir telz choses / par les notifications et congregations qui sont en la parroi se aux iours de dimenche / et aux aultres festes solennelles. Toutesfois iasoit ce que on ne differe point en enqueste puis que on a assez de ceulx de la parroisse ou le haro fut faict / ou de ceulx qui fuerent presentz : neanimoins le sergent de son office ou a la requeste de partie doibt faire venir des plus prochains et des sachantz.

⸿ Mais aultre chose seroit qui vouldroit prouuer de certain : car on differeroit pour auoir les tesmoings que l en vouldroit produire en sa preuue.


6

⸿ Apres le texte met

⸿ Et se l enqueste le met a non scauoir il se pourra desrener. etc. Sur ce texte on doibt scauoir que de l exposition d iceluy sont deux opinions. La premiere est que on ne sou loit point contraindre a deposer oultre ce qu il scauoientz mais falloit que quand ilz mettoient a non scauoir / que partie se desrenast par son serment du cas dont il estoit accuse.

⸿ La seconde opinion est que non scauoir est prins en deux manieres / selon ce qu ’ il ya deux manieres de pro ductions de tesmoings / l’une de preuue de certain / l autre d enqueste  : et different comme il peut apparoir par le texte du coustumier qui met differentz chapitres de saons de gentz d enqueste et de tesmoingz produictz en preuue de certain.

⸿ La premiere maniere est prendre non sca aoir droictement / comme en preuue de certain / quand les tesmoings dient qu ilz n en sceuent rien / et qu il net ont rien veu ne ouy. La seconde maniere est largement. comme es enquestes quand les enquesteurs dient qu ilz ne sceuent ne croyent rien des faictz sur quoy ilz sont interroguez. Et a ce propos peut on alleguer la commune maniere de parler qui est telle / que on dict de descordz hereditaulx / ou aultres qui se determinent par enqueste : qui sera sceu par enqueste. Et ceste maniere de scauoir n est pas prinse pour scauoir de certain : mais est prinse largement pour scauoir de certain ou de credence. Ainsi qu il est acoustume examiner enqueste : laquelle on dict ne scauoir riens de la chose sur quoy elle est produicte quand elle ne depose point de certain ne de credence / ainsi qu il est acoustume de examiner enqueste. Et selon ceste opinion est ainsi prins ( non scauoir : eu texte present : c est assauoir largement pour non scauoir de certain ou de cre dence. Et pource se ainsi est que l enqueste met. te a non scauoir le cr de haro / c est assauoir quelle ne scet ne croit qu ’ il y ait eu cry de haro / ilse pourra desrener. id est purger / moyennant ce que on a failly a prouuer contre luy.

⸿ Et n est point a entendre qu ’ il doye fair vne preuue ne attendre aultre loy que celle que on a failly a faire contre luy. Car ainsi qu il eust peu perdre sa cause se l enqueste eust depose contre luy. Aussi est il en raison qu ’ il la gaigne / puis qu on a failly a prouuer contre luy. Et a ce s acorde l usaige et le stille de preceder eu pays de normendie. Mesmes la coustume escripte qui met que vne seule querelle se doibt discuter par vne seule loy. Et ne seroit pas chose raisonnable que quand aulcun auroit entreprins a faire preuue vers sa partie / ou plede iugement entre parties : et que l’une des parties en vient a entente / que apres il luy conuier ne recommencer aultre loy. Toutesfois conuient il entendre que se preuue ou iugement estoit plede entre parties sur aulcun accessoire entreuenu / et que l’une des parties en vint a entente qu ’ il deust pource auoir attaint ladicte matiere en princi pal. Mais seulement auoir attaint l effect de celle instance et retourneroient les parties proceder eu leur matiere eu principal en l estat qu ’ ilz estoient lors de la preuue ou iugement. Toutesfois aulcuns dient que iustice de son office pour l amende et lterest du cry de haro qui appartient au roy pour roit bien contraindre partie approchee a soy desrener. c est assauoir a soy purger par son serment du cry de haro neantmois que le procureur du roy eust failly a prouuer par enqueste produicte contre luy.

⸿ Et a ce propos voit on que en cas d exces / delict / et attemptat on contraict a iurer ceulx qui sont approchez en tel cas / en eschiquier ou en assise. Et nonobstant qu ilz iurent a leur intention / si est on apres receu a prouuer l exces ou attemptat contre eulx. Et neantmoins que on les face iurer et respondre de bouche premieremen et auant tout oeuure / si les pourroit on bien contraindre a iurer apres que on auroit failly a prouuer contre eulx se ilz n avoient iure au devant : car ce remait en la discretion de iustice. Et se on leur faict faire serment premierement : auant tout oeuure / et si n est ce pas pource qu il soit necessairement requis de le faire ainsi : mais est affin de escheuer le trauail de l enqueste et longueur de proces / carse ilz le consessoient, il ne seroit plus besoing de faire venir l enqueste ne faire aultre procez. et semble que ceste opinion soit la meilleure et plus consonante a l usage et au texte : et par ce peut estre reprouuee la premiere opinion / comme il peut apparoir par ce que dessus est dict.


7

⸿ Apres ensuit eu texte.

⸿ Et se aulcun est attaint qu ’ il neust raisonnable achoison pour quoy il deust crier haro / il le doibt amender etc. Par ce texte appert que s aulcun crie haro sans cause et en est attait / il le doibt amender. et pourroit bien estre mis en preson po ͬ l amende s il ne la vouloit payer / eu quel cas il sur firoit / et ne debueroit pas estre mis en preson.


8

⸿ Apres ensuit eu texte.

⸿ Et se aulcun est accuse de tel cry / il ne doibt pas estre mis en prison / se il n y a appert mesfaict de sang ou de playe au d aultre grand mesfaict. Par ce texte peut apparoir que on ne doibt pas estre mis en prison pour cry de hare s il nya sang ou playe ou aulcun grand mesfaict pourueu qu on baille plege suffisant. Mais s il y auoit sang et playe ou aulcune grande male facon le malfaicteur se roit mis en preson et n en seroit mis hors iusques a ce qu il y eust raport de mires ou de gentz a ce congnoitsantz qui dissent que a la personne du blecie ne eust peril de mort ne de mehaing / ou iusques a ce que le peril en fust clerement hors / comme par garison.

⸿ Item l’en doibt scauoir quese aulcun se defuit pour doubte de iustice / et il est depuis apprehende : il doibt estre mis en prison po sa faulte / et tenu autant de temps comme il est defuy.

⸿ Item apres le texte met. Se cil qui est accuse dict qu il est prest de soustenir l enqueste / assauoir s il est coulpable ou non : il ne doibt pas estre mis en prison / car il monstre bien clerement qui n y a coulpe. etc. Par ce texte peut apparoir que s aulcun est accuse de malfacon a cry de haro soit a sang ou a playe ou non : s il veult soustenir l enqueste qu ’ il est innocent du cas / il ne doibt pas estre mis en prison : pourueu qu il soit raporte comme dict est que au malefice nya peril de mort ne de mehaing. Et se audeuant dudict raport il auoit este mis en prison iceluy raport faict il debueroit estre deliure et ne debueroit plus estre tenu prisonnier. Et doibt iustice estre plus encline et diligente a les deliurer en tel cas / c est assauoir quand il offrent a soustenir l enqueste qu ilz sont innocentz de ce de quoy ilz sont accusez.


9

In textu ibi.

Se il est coulpable ou non etc.

Et ſie ſolacclamatio nō pɿobat furtu ſeu elictum omiſſum:ideo icitSpecu.in titu.e pigno.l pɿin.verſi.⁊ no.cy ſi creditoɿ.cy p acclamationes factas e nocte l omo ad vicinos ſuccurrite  furesſut in omo qui omnia expoɿtant non pɿobatur furtum q̇ ictimultum commēdat Jaſ. in.l.pɿetoɿ ait.§.pɿetoɿ ait:in.iij.col.ffe eden.⁊ ypolit.e marſil.in l.furē ad fi.ff.e ſicca. G.le rouille.


10

In textu ibi.

Mis en prison / car il monstre etc,

Et facit notabile ictu Ludo.ro.cōſil.ccxxiiij.incip.iſta captura.ꝓſi.ſco pɿin.vbi icit  nō poteſt quis ex vi conſtitutionis nedz ex vi iuris cōis ad partis petitionē capi niſi p pɿius fuerit in cōtumacia cōſtitutus aut e fuga ſuſpectus e pɿimo icit eſſe caſum ſcm Bar.⁊ alios in l.cōſentaneu.C.quo.⁊ quādo iud.Secundu icit pɿobari ex notatisin I.ait pɿetoɿ.§.ſi ebitoɿē.ff.que in frau.cred.⁊ in l.generali:eecurio.lib.x.C.iuncta glo.Adde  per capturā fit iiuria hoi capto.c carcer nō multu iſtat a ſeruitute no.in I.ij.ff.e lib.hoexhi.immo eſt ſpecies toɿture ſcz Bal. in l.ſi clericus.ij.col.vſi.ſecūda ratio.ō.e epiſc.aud.⁊ in l.j.C.e hijs qui ad liber.puenō poſſ.card.aba:in cle.j.ꝓſi.uro.l pɿinci.e heret. G.le rouille


11

⸿ Apres le texte met.

⸿ a ce cry doibuent yssir hors tous ceulx qu ’ il ont ouy / et se ilz voyent le mesfaict ou il y ait peril de vie / ou de membre / ou de larcin / pour quoy le malfaicteur perde vie ou membre : ilz le doibuent retenir ou cryer haro apres luy. etc. Sur ce texte on peut faire trois questions.

⸿ La premiere scauoir se les nobles tenantz doibuent aller au cry de haro des non nobles.

⸿ Len peut arguer que ouy / car le texte met gualement a ce cry de haro doibuent issir tous ceulx qui l ont ouy etc.

⸿ a ceste question l en peut rdre que les nobles ne sont tenus aller au cry de haro des non nobles. Car ilz sont subiectz en aultres seruices comme seruice de guerre en quoy les non nobles ne sont pas tenus subiectz si expressement / par quoy il s ensuyuroit silz debuoient aller au haro des non nobles / qu ilz seroient et demoureroient plus subiectz que les non nobles / qui seroit contre raison.

⸿ Item les nobles sont subiectz daller aux veues / et aux enquestes de nobles fiefz / et non pas a celles des nou nobles. Ainsi appert qu ’ ilz sont distinctz en telles choses des non nobles. Mais au haro des nobles, les nobles et non nobles sont tenus d aller.

⸿ Et quant a l argument au contraire l’en peut respondre que celle generalite dont parle le texte / ne s entend fors au regard de ceulx qui y sont subiectz : car il est tout notoire qu il est plusieurs personnes qui n y sont point subiectz d aller / comme sont prestres / clercz / et personnes puilegiees.

⸿ La seconde question est / assauoir se l’en faict vne malefacon a cry de haro / ou l’en n apperceoiue point de peril de membre ou de vie ou de larcin ou d aultre grand mesfaict : se l’en doibt point arrester le malfaicteur et le mettre en pri son. L’en peut argue que on ne le doibt point emprisonner par le texte qui met. Se l’en voit que il y ait peril demembre ou de vie ou de larcin etc. On doibt retenir et arrester le malfaicteur. Et aussi appert que le texte innue que se on n y appceoit aulcun grand mehaing ou mesfaict / qui on ne doibt point detenir ne arrester le malfaicteur.

⸿ a ceste question peut l’en respondre que l’en doibt arrester le malfaicteur / puis que haro est crye / et l amener a iustice : car on doibt supposer qu ’ il est crye a droict / et nont pas les simples gentz congnoissan ce scauoir se le malfaicteur doibt estre detenu personnier / mais demeure en l office de iustice : et aussi s en pourroient ensuyr plusieurs inconuenientz : car il est possible que aulcun fust grandement et villainement blecie / que l’en ne pourroit pas tost appercepuoir. Et suppose que en la malfacon neust ne sang ne playe ne aulcun grand meffaict / si doibuent ceulx qui oyent le haro arrester les parties et mener a iustice / affin d prendre plege / et aussi pour ce qui ne chet pas en leur iudicatiue scauoir se l en doibt detenir les parties en prison ou deliurer a plege / mais est l office de iustice.

⸿ Et la cause pour quoy on les y mene tous deux est pource que chascu peut estre plaintif et doibt bailler plege. Et aussi peut estre que chascun est blecie. Et quant au texte qui semble innuer que l’en ne doibt point arrester ne tenir ceulx qui font ou sur quoy l en faict clameur de haro / se il nya sang et playe ou aulcu grand meffaict. Len peut respondre que le texte ne veult pas innuer que l’en ne doye amener en cas de cry de haro les parties a iustice : car comme dict est cy deuant ceulx qui font haro nont pas pouoir de recepuoir plege ne scauoir se on doibt mettre les parties en prison ou les deliurer par plege. Mais le texte met que on doibt tenir le malfaicteur quant il ya peril de vie ou de membre ou de larcin ou d aulcun grand meffaict : Pour exciter et esmouuoir les gentz a greigneure diligence selon l exigece du cas / et aussi le met a greigneure confirmation et pour expres commandement au regard du cas pose eu texte qui est grand. Et ainsy appert la response du doubte.

⸿ La tierce question est / se aulcun passe le chemin et l’en crye haro en sa presence scauoir se il est tenu y aller.

⸿ Appert que ouy / car le texte met generalement que a ce cry doibuent yssir et aller tous ceulx qui lorront.

⸿ le peut respondre que non / car il s ensuyuroit que gentz estran ges qui passeroient le chemin seroient tenus laisser leurs voyages et besongnes pour aller au haro aider a prendre le malfaicteur / qui seroit en leur preiudice et contre raison.

⸿ Et quant au texte qui met generalement / que tous ceulx qui orront ledict haro y doibuent aller etc. L’en peut respondre que telle generalite ne s entend qui au regard duvoi sine et ceulx du pays qui seroient presentz / et non pas au regard d estranges personnes passantz leur chemin. Et ainsi appert la solution de la question.


12

In textu ibi.

a ce cry etc.

Facit quod i.Bar.in l. vt vim ad fi.ff.e inſti.iure vbi icit  inſultat᷒ ebet clamare ſuccurrite/vel occurrite/vt no.in l.ita/et ibi gloſa.ff.ad l.aquil. vt ſiconuocatio hominum ad cuius auxilium ebet vnuſquiſdz venire vt icunt oct.in i.l.vt vim.Bar. in l.ſiquis in ſeruitute infi.ff.de furt.ideo icit Bal.in ca.fi.pe.colla.de re iudi.c ſi alicufit iniuſta guerra amici etiam non vocati poſſunt eum iuuarealleg. Bar.in l.pɿohibitum/e iure fiſci.libɿo.x.C. et poſſunt capere aduerſarios/arg.l.fi.e malefi.et Mathe. ſed an extranetin auxilium alicuius aggreſſi conuocati poſſint occidere aggreſſoɿē icunt Bar.Bal.et communiter omnes.in .l. vt vim  ſic.Ratio ſecundum Bal.in .l.vt vim in.vj.q.eſt quia aggreſſoɿ facit iniuriam reipublice. ideo quilibet e populo poteſt reſiſteretex.in ca.dilecto.e ſentent ia excommunicationis.lib.vj. et homaxime ſi ſint conuocati in auxilium vt per eoſdem octoɿes.Sed an inuiti ebeant iuuare aggreſſum glo.in l.culpa caret.ffde reg.iur.tenet  non:in contrarium videtur eſſe tex.in ca.quāte in fi.iuncta glo. e ſenten.excommuni.et tex.in i.ca.dilecto.in cap.non inferenda/et ibi glo.nota.et ca.fi.xxiij.q.iij.quod iyt poſt alios.in .l.vt vim.vij.colla. Guillermus le rouille alenconienſis.


13

⸿ Apres le texte met.

⸿ Ceulx qui orront le haro doibuent retenir le malfaicteur / ou cryer haro apres luy / ou aultrement seront ilz tenus a lame nder au prince / ou desrener soy qu ilz n auront pas ouy le cry / se ilz en estoient accusez etc. Par ce tex te peut on noter que se ceulx qui oyent ou peuent ouyr le cry de haro ne font leur debuoir de prendre et amener le malfaicteur a iustice / ainsi que le texte le declaire / ilz le doibuent amender au prince.

⸿ Item sur ces motz oesrener soyion peut faire vng tel doubte. Scauoir se aulcun est accuse que il n a pas faict son debuoir du cry de haro que il a ou peut auoir ouy / s il suffist qu il iure par son serment qu il ne la point ouy.

⸿ a ce doubte on peut respondre que non : mais conuiendroit qu il prouuast vng alibi ou aultre excusation raisonnable aultrement que par son serment : car il suffit deseigner qu il a ouy ou peut auoir ouy le haro et est a luy de prouuer son excusation raisonnable / laquelle ne suffit pas estre prouuee par son serment. Car par l usage et stille de proceder on n est pas tenu de se raporter de sa cause au serment de sa partie qui ne veult / ains fault prouuer par deux tesmoings ses faict ou ainsi que la loy du pays veult estre faict. Et ce appert par le texte de coustume au chapitre de simple querelle personnelle / que desrene doibt estre faicte par le serment a cil qui se desrene et par le serment a deux aultres. Par lequel texte il appert que desrene ne suffit pas estre faicte par le serment du desreneur seulement : mais auec luy il fault aultres personnes. Et ainsi appert la response du doubte.


14

In textu ibi.

Ou cryer haro apres luy.

Vide que ſupɿa ſcripſi ca.xxiiij.de aſſiſe.in addi.iiij.


15

In textu ibi.

Ne le peuent garder que vne nuict.

Vide que ſupɿa ſcripſi in cap. e iuſticement.inaddi.xxiij.


16

⸿ Apres le texte met.

⸿ Tous ceulx a qui iustice comandera a garder telz malfaicteurs ou amener en prison en la ville etc. Par ce texte peut apparoir et mesmement par ce mot [ en la ville ou les malfaicteurs sont ] que les personnes estranges ne sont pas subiectz en tel cas de mener le malfaicteur a iustice.

⸿ Et aussi dyent plusieurs que ceulx d estrange iurisdiction n y sont pas subiectz : car ilz sont subiectz en tel cas en la iurisdiction dont ilz sont. Et iasoit ce que le texte mette en la ville ou les malfaicteurs sont etc. Si ne s en suit pas pource se en vne ville auoit plusieurs iurisdictions que ceulx d une desdictes iurisdictions fussent subiectz a amener les hommes de l’autre. Mais le texte le met pour ce qu ’ il suppose que vne ville soit d une mesme iuris diction / car communement en est ainsi.

⸿ Item l’en doibt noter que les querelles dont on perd vie ou membres sont appellees criminelles : mais les vngs des crimes sont appe lez capitaulx comme sont ceulx dont le malfaicteur perd la vie. Et les aultres non capitaulx de quoy le malfaicteur est puny par perdition d aulcun de ses membres.

⸿ Item l’en doibt noter que les vnes querelles dont aulcun malfaicteur ne perd ne vie ne membres sont appel lees simples, pource que les malfaicteurs sont de ce puniz simplement.


17

In textu ibi.

De la verge.

Facit tex.in I.ictus.ff.e hiis qui nota.infa. vbiɿ  ictus fuſtiu nō ifamat. Eſt tn fuſtigatio emero imperio ſcm ꝓurpu.poſt alios in l.iperiſ.xxviij.col.ꝓſi.ſeptimo huis.ff.e iuriſ.oim iud.p.l.leuia.ff.e accuſa.⁊ l.ij.C.deoffi.rect.pɿouin.Jaco.de ſctō geoɿ.in tract.inueſti.in glo. ⁊ cummero ⁊ mixto imperio.Guillermus le rouille alenconienſis.


18

⸿ Apres le texte met.

⸿ L’en doibt scauoir que la court d aulcunes querelles est en la viconte / et aulcunes en assise et aulcunes en eschiqer Es pletz de la viconte est tenue la court des simples querelles et des defaultes de l assise amendees / et de toutes les querelles qui doibuent auoir terme de quinze iours.

⸿ Pour la declaration de ce texte doibt on scauoir que le texte qui met set d amender les defaultes de l assise, ne veult pas inuer que de defaultz donnez en assise on en doibue pleder en viconte : mais il veult dire que des defaultz faictz taxez en assise / se aulcun est execute et qu il soppose en proposant payement ou aultrement / le proces en peut estre faict en viconte : et pourroit on dire que les defaultz ne sont pas du tout amendez iusques a ce que le payement de l amende soit faict / car le payement a proprement parler est l amende.

⸿ Item l’en doibt scauoir que le texte par ces motz ( et de toutes querelles qui doibuent auoir terme de quinze iours ] ne veult pas innuer que les querelles qui doibuent auoir quinze iours de terme / qui expressement requierent siege d assise / doibuent estre de terminees en siege de viconte / comme briefz ou grandes. querelles : car le texte impliqueroit en soy contradiction. Ains veult dire que toutes querelles qui doibuent auoir quinze iours de terme / excepte celles qui par vsage notoirement garde et par constume escripte requierent expres siege d assise : doibuent estre determinees et siege de viconte.

⸿ Apres ensuit eu texte k

⸿ Aulcune grande querelle ne peut estre terminee fors en l assise ou en l eschiquier / ou par devant le prince : parquoy la fin puisse estre recordee etc. Par ce texte on doibt noter que les grandes querelles doibuent estre determinees en assise / eschiquier / ou par devant le prince : comme sont treues / saulues gardes enfrainctes / cas criminelz / les causes touchans nobles fiefz / et toutes telles grandes querelles. Et est pour ce que telz sieges sont plusgrandement garnis de saiges hommes que aultres sieges / pourquoy les querelles y peuent estre plus discretement determinees. Et aussi pour ce que on pour roit auoir record de ce qui seroit faict en assise ou en eschiquier ou deuant le prince / que on n auroit pas es aultres qui ne portent point de record.