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La Coustume au chapitre De Justice.

I Vstice est vne vertu de droict, qui fait en l’homme ce parquoy il est dit iuste.

La première diuision de Iustice est telle, que l’une est appelee vniuerselle, et l’autre particulière. Iustice vniuerselle est vne obeissance enuers toutes les loix, qui fait que les hommes sont appelez Iustes. Et hec Iustitia in sese virtutes continet omnes. La particulière est vne des vertus, de laquelle entend ici parler la Coustume : combien qu’elle semble luy bailler la diffinition propre à iustice vniuerselle. Ce que mesmes Ciceron a fait en ses Offices : lequel parlant de iustice, comme de l’vne des quatre vertus cardinales, use de ces mots assez conuenans à nostre texte, Iustitia in qua virtus, splendor maximus, ex qua boni viri nominantur. Toutesfois la vraye diffinition d’icelle, qui est mesmes touchée par iceluy Ciceron au cinquième liure, definibus bonorum et malorum, est telle, Iustitia est virtus aut affectio animi, que suum citique tribuit. Les anciens conseilliers de droict, quod est contans et perpetua voluntas, ius sium cuique tribuens. C’est à dire ( comme l’interprete Melanchton en ses annotations sur Aristote ) vne volonté reiglee par vn certain iugement de raison, ou par vne certaine et perpetuelle congnoissance naturelle, ou par notices conformes à ce iugement naturel. Combien donc que les affaires et cas particuliers se changent, toutesfois l’entendement a certaines notices moyennant lesquelles en telle diuersité de circonstances il void et iuge ce qui est iuste. Et quand la volonté y obeit, elle fait iustement. Parquoy ladit e ancienne diffinition est pleine d’érudition, entant qu’elle nous aduertit des causes de Iustice : c’est à scauoir desdictes notices et cognoissances naturelles qui gouuernent la volonté. Icelle Iustice particulière a deux espèces, sçauoir est la distributiue, et la Commutatiue. La distributiue est vn ordre et reiglement de personnes tant en estat publie, que priué : par lequel les degrez des offices et les personnes sont establis. et ordonnez : et les charges baillees à gens idoines et suffisans, selon qu’elles leur sont propres et conuenables. La Commutatiue est celle par laquelle on eschange les vns aux autres les biens, denrees et marchandises, et rend’on choses esgales pour esgales. Laquelle a lieu non seulement aux contracts, mais aussi aux iugemes, quand on taxe et estime le gain et le dommage, et qu’on mesure la peine selon le delict.1


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ADDITIO.

Justitia vniuersalis, que et legalis Aristoteli dititur Rhunt enim fatile in philosopbia vnde nomen insigne meruit, sequimur ) illa est, que cuiliber vittuti sunm pre scribit officium : vt forti non deserere ordinem et Jocum in acieenet jugere, nec arma abiicere : clementi et mansueto non verberare neque conuitiari : et temperato, non adulterari, non contumelia et libidine vti. liémque in ceteris virtutibus. Hec perfecta, hat absoluta, haec veravirtus comnium est domina et regina vir tutum : neque Hesperus aut Lutifer tantam sui excitant admirationem. Ex que factum est iam tritum sermone omnium prouerbium : Iustitia vna omnes virtutes reliquas contineri. cui finitimum est Agesil ai responsum, a quo dum quareretur fortitudone praestaret an iustitia : fortitudine, inquit, nihil opus foret, si iustè ageremus omnes. Iustitian enim Lvt non minus sanctè quam scitè dotuit Plutarchus ) estle. gis finis, lex Principis opus, Princeps Dri imago vninersa mire et prudentisimè dispensantis. Quid queso diuinae legimagis confentaneum : que justitia nihil aliud est, quam non pettare, Decalovi precepta seruare, prohibita non committere, sed que inbentur : latri et Eilari animo facere. Credidit Abraham Deo, et reputatum est illi ad iustitiam : id est, ex to quod Siuins precepto’incunctanter et fideliter paruit : Vir iustus, vitae spectabibis et probatisime, omnium denique virustum gemmis et doiibus tumulatus, et ornaius iudicatus est. Neque enim hoc homine sanctior, neque prouior neque in omnibus officiis retinendis diligentior quisquam vnquam fuit. Ad haclicet in satra pagina Deus benedictus plurimis virtutumtitulis nobis innotestat, multo tamen ita familiari, frrquenti etiterato quam iusli e iustitiae nomine. Sed et Messias tanquam proprio et peculiari nomine appellatur iustus. Rorate, ait seriptura, tali desuper, et nubes pluant iuctum. Si contrariorumeadem est disciplina iniuslitiè nomine totius iniquitatis omniumque siglerum veniet complexus. Qund licet philosophi morales sic indubiè tenuerint, hoc tamen diuuinae scripturae testimoniis clarius patet. Aduersatur, inquit, Dominus omnem iniustitiam. et alibi, Dixi confitebor aduersum-me injustitiam meam. ltem diuo Paulo teste, Lex iustis non est posita, sed injustis, contumatibus, impus, petcatoribus et sceleratis comaminatis, parricidis et matritidis, homitidis, fornitariis, masculorum contubitoribus, plagiariis, mendacibus et periuris, et siquid aliud sanae doctrinae aduersaiur. Apostolo satis fuisset dixisse, lex posita est iniustis. hoc enim nomine catera que sequuntur facinora, tempreleduntur. Sed oratorio more genus ipsum per species explicauit. Huius autem vniuersitatis Justitiae sut ad institutum redeami duae sunt specits : commutatiua et distributina. Sed quibus de tausis ha nomenclationes sint attributae, paucis ex menie Philosophi dixisse et meminisse non penitebit. Hac enim vniuersohuic operi Qquod sanè est amplisimums tantam lucem adferunt, vthis neglectis, nihil nisi tenebra. Sed cûm in foro tausas dicentibus nefas videatur esse : nulla prafatione facta iudici, velut per insinuationem rem exponere, has duas Juctitiae partes suo mox ordine persequar, quum prafaius suero que reor ad vniuersam disciplinam maxime pertinere, Summus ille omnium conditor et moderator sua diuina prouidentia sapientisimè decre. nit, vt homo homini, socius, et quasi deus alter esset. Et ne illa humana socittas tanquam malè sarta facile et tito dissiparetur, sed vt firmisimis adactaraditibus duraret perpetuo, voluit : vi ne vlla prouincia, ulla regio, vrbs, ciuitas, oppidum, pagus, verumetiam vt nemo homo omnia apud se que sates essent haberet, sed semper ex insufficientiaegeret aliquo. Si frumenti copia esset, vino careret. Si oliuis abundaret, carnes butyrumque deessentesi tarnis facultas, pistium minimûmesi auri argentique fodina, aris et ferri nulla : si quisquam agris et petunia diues, talculo, nephrisi arrrerita aut alio denique morbo laborabit : si sospes et corporis vitibus prastet, rerum bonorumque externorum penuvia afficietur. Vt que semel summatimque finiam, non omnis fert omnia tellus : nihilque ex omni parte absolutum e beatum. Quod ita prudentisimé natura comparatum est, vt non solûm alterum alterius, sed singula singulorum, omnia denique omnium ope, alterius vitibus, operis auxiliisque egerent, et iuuarentur. Hint assiduae rerum commerciorûmque permutationes, emptiones, venditiones, l ocationes et conductiones. Hint longae periculosa que nauigationes. susteptae, victus commeatus et annona gratia. Hine multa alia huiusmodi linfinita enim sunt hominum negotia tongeri facile poruissent., Sed satis fuerit, vel digiro mostrasse sine quibus ne vlla quidem societas diuturna esie posiit. Vt verù illa societalis humana vincula peraurent, opus est commutationes hinc inde factas esse, et res vtrinque permutatas exaequari in pondere, numero et mensura : alioquin aiteruter contrabentium iniuria damnoque afficie. tur. et inhac iactura, iustique rei suae pret n insiSni detractione, si sapius committatur, diis consistere non possit. Qui fiet vi paulatim altera generis humant pars exhaust a, omnilusque suis neruis defecta contrabere amplius aut nequeat, aut nolit. huic morbo nullum presentius remedium quam aqualitas. Hat autem semper eadem esse debet c vna aritbmetica proportione definiri. In qua lvt perspicuè docet Philosophus ; eadem erit aqualitas et eorum hominum inter quos ius est, et earum rerum in quibus ius spectatur. Verbi gratia, in emptione si venditor homominimè nouus sed illustris et antiquae nobilitatis, emptor vero plebeius, ignoius, et tressis agaso non eo ob ina qualitatem personarum, quarum hic nullus habetur respectusVinaequalitas rerum admittenda erit : sed pretium merci, et res rebus commensurari oportet. et si qua damnosa emerserit inaequalitas, res est ad analogiam aritbmeticam, id est aqualem rerum valorem reducenda. Inaltera autem specie distributiua, non illa exacta arithmetita sed Geometrita proportio locum sibi vendicat. Namciim inier personas, vé inter artifices latissima semper fuit, eritque differentia et inaequalitas siue Lona animi siue corporis, siue externa siue etiam facta singulorum et mores spectare velis, non possunt illis singulis ae qualia numero et mensura prastari.

Intererit muliùm Dauus ne loquatur, an heros : Sit Medra ferox, inuict à que : slebilis Iuno persidus Ixion lo vaga, iriffis orestes.

Alioquin inextritabilis omnium rerum confusio sequatur necesse est : si eadem munia, officia, pramia et pena bonis et seeleratis, dignis et indignis, peritis iuxta ac imperitis tribuantur. Vt Spartanus Dysander Perse querenti quan Rcip ub. formam probaret, sapientissimè responderit, LinquitV fortibus et ignauis suum tribuitur. Vt igitur geometrita proportio non numerorum exactam paruatem simplititer considerat, sed quoddam temperamentum proportionum, et rationum inter se comparat, ponderans Lut ita ditamymagis quantitates quam numerans : ita iustitia distributiua non indiscriminaiim iuxta numerum personarum functiones dictribuit, sed maximo tum delectu quid cuique conueniat perpendit : vt singula queque locum teneant sortita decenter. Hat duobus exemplis clarius. parebunt. Aristoteles cûm iam naius annos 02. tanta corporis infirmitaie laboraret, ut nulla plant spes viiae superesset, conuenerunt ad cum discipuli, roganies vt ex ipsis successorem deligeret, qui tanquam princeps. Atademie Peripatetita praisser. Erant autem duo inter auditores pratipui, Theophraitus Lesbius et Menedemus Rbodius. Iusiit igiiur Aristoteles vinum exotitum sibi, Rhodium scilicet et Leibium adferri, etc. ve extremum biberet vale : et gustato vino primum Rhodio : Virunque, inquit, egregiè bonum sed Lesbium suauius est. Idvbi aixit, nulli non exploratum fuit quin Theoplrastum Lesbium sibi successorem fecerit. Chm Prolemaus vna cim Gtratonico titharedo contentiosius disputaret de citharistita, erepoy éon ecis u RCoiRes oxietroyerpor Si etNoxeços, id est. Aliud est inquit, Rex sceptrum, aliud plectrum. His duobus exemplis satis compertum est, in lustihia distributiua maximè aitendi personarum qualitatem : et alios aliis in rebus esse prestantiores, iisque pro meritis magistratus et honores deferendos : vi non immerito ridiculus habeatur, qui supravires, et minus peritus in alieno choro pedem ponere tentet. Non solum in salariis et pramiis constituendis, et quo quisque ordine in albo detutionum, aut tuiusuis alii magistratus et muneris aderibatur, huius iustitiz ratio adhibenda est, sed et maximè in penis diiudicandis et exigendis. Hac ratione sein eodem delicti genere grauius punitur seruus quam liber, plebeius quam parritius : et è diuerso quedam pagano aut nullam aut leuiorem penam irrogant, miliii vero grauiorem. Etenimm aliquando nobilitas aut dignitas auges delictum, quum in his peccatur, que dignitatem spettant, atque illius adminisirationem : vel cum delictum redit in dedecus et tontumeliamipsius dignitatis. Verbi gralia. Cum verae ncbilitati nibil magis repugnet quem proditio, certe si nobilis adco sui ordinis oblilus in proditionem incurrat, non modo pena ignobilium, sed muliFraniori puniendus est et altioribus furtis suspendendus : ViBald . ditit obseruari in hot regno Franciae. Huit consonat l. praabiteri. C. de epist. et dlerit. ibi, multo magis pena digni sunt, quibus cim plurimùm honoris per nostram iustionem delatum est, si in occulio crimine inueniantur. c. inter corporalia. versit. sanc quoniam. de transiat. episcop. in antiq. vbi glo. in verb. tan quam maiores. Inhant sententiam adducit hos Iuuenalis versus, illius tamen nomine tacito, omne animi vitium tanto conspectius in se Crimen habet, quanto qui peccat, maior habetur.

Exhis igitur, tanquam summario epilogo, quiuis colligere potest quale sit vtriusque huius Justitiae discrimen. JuStitia enim distributiua est personarum ordinatio in omni vita publita et priuata, ordinem et gradum seruans per sonarum et officiorum. et est munerum, praemiorum, penarum inter personas pro cuiusque mérito ae qualis distributio. In commutatiua autem rerum duntaxat habetur ratio, non personarum. Nam in contractibus non queritur quid persona conueniat, net vtes quid magis aut minus pro dignitate aut vtilitate personae tribuatur.