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La cour de Parlement sur cest article.

L Edit precepteur actuellement exerçant sa charge, sera tenu pour present, et gaignera les distributions. Tous abbez, abbesses, prieurs, prieures, non estans chefs d’ordre, ensemble tous chanoines et Chapîtres, tant seculiers que reguliers, et des eglises cathedrales ou collegiales, seront indifféremment suiets à l’Archeuesque ou Euesque diocesain, sans qu’ils puissent s’aider d’aucun priuilege d’exemption, pour le regard de la visitation et punition des crimes, nons obstant oppositions ou appellations quelconques, et sans preiudice d’icelles : desquelles nous auons euoqué la cognoissance, et icelle retenue en nostre conseil priué. Demeureront toutesfois aux abbez, abbesses, prieurs, et prieures, la visitation et correction accoustumee sur leurs religieux et religieuses par faute d’obseruance de leur regle

Defendons à tous Prelats receuoir en leurs dioceses les prestres qui se disent de nul diocese : et promouuoir aucun aux ordres par lettres dimissoires, sans grande et iuste cause : et à l’ordre de prestrise, qu’il n’ait l’aage de trente ans, et que ses probité, bonnes meurs, et litterature, mesmement és saintes lettres, ne soyent congnues : Ayant aussi temporel, ou benefice suffisant pour se nourrir et entretenir. Lequel reuenu temporel sera certifié sans fraude pardeuant le Iuge ordinaire de la valeur de cinquante liures tournois par an, au moins, par quatre bourgeois ou habitans du lieu soluables, qui seront tenus fournir et faire valoir ladite somme. Et auons declaré ledit reuenu temporel inalienable, et non subiet à aucunes obligations et hypotheques créées depuis la promotion du prestre, et durant sa vie.1

L’Archeuesque ou Euesque qui contreuiendra à ceste ordonnance, sera tenu nourrir à ses despens celuy qu’il aura promeu à l’’ordre de prestrise : et y sera contraint par la saisie de son temporel, iusques à ce qu’il l’aura pours ueu de benefices competens.

Sera enioint à tous prestres se retirer en leurs dioceses, exceptez ceux qui ont benefices ou biens suffisans pour les entretenir, ou qui sont habituez, et seruent ordinairement aux eglises cathedrales, collegiales, ou parrochiales. Admonnestans et enioignans eux Prelats de les receuoir en leurs dioceses, et ausdits prestres sy contenir honnestement, estudier, et semE ployer à exercices honnestes pour gaigner leur vie.

Defendons à tous Prelats, gens d’eglise et curez permettre estre exigé aucune chose pour l’administration des saincts I sacremens, l sepultures, et toutes autres choses spirituelles : nonobstant les pretenduës louables coustumes, et commune vsance, Laissant toutesfois à la discretion et : volonté d’Vn chacun, donner ce que bon luy semblera.

Et afin que les curez puissent sans aucune excuse vaquer à leurs charges, enioignons aux Prelats proceder à l’vnion des benefices, distribution des dismes, et autre reuenu ecclesiastique, suyuant la forme des saincts Decrets.3

Ne pourront les Prelats en quelque manière que ce soit bailler à ferme r le spirituel de leurs benefices, ni leurs vicariats à leurs fermiers ( ausquels vicariats defendons à nos Iuges auoir aucun esgard ) et ne bailler à ferme le temporel de leurs benefices aux estrangers qui ne seront naturalisez, habituez et mariez en ce Royaume, à peine de saisie dudit temporel, qui sera distribué aux pauures des lieux.


1

De droict canon il suffit pour estre promeu à l’ordre de prestrise, d’auoir XxV. ans : et pour estre euesque faut auoir l’aage de trente ans, c. cum in cunctis. de elect. Mais ceste ordonnance requiert pareil aage au prestre qu’à l’euesque. Pource que comme dit S. Hierome in epist ad Titum, Idem est presbyter qui et episcopus : et antequam diaboli instin. cti disidia in religione fierent, et diceretur in populis, Ego sumPauli , ego Apollo, ego Cepha, communi presbyterorum consilio ecclesiae gubernabantur.1


1

ADDITIO.

Presbyter est nomen generale. omnis enim episcopus est aut esse debet presbyter epistopus etpéesdie Gracè id est senex, etpeosaurepos, senior, a tate antiquior, honoratus dicitur. Senectuti semper exhibita fuit veneratio, quod si arcedat sacerdotalis dignitas, dupliti honore cumulanda venit, Porro inter dignitates ecclesiasticas, epistopatus omnium dignitatum culmen, et caput omnium ordinum primat um facile tenet. Propterea episcopi aliquando votantur summi pontifices quibus ne Papa quidem ordine maior est, licet administratione sit superior. d. c. in nouo al dist. vbi diserté epistopus presbytero longe antecellit aidque in cano. Apostolorum clarius exprimitur, ibi, Si quis presbyter proprium aspernatus epistopum seorsum conuenticula egerit. îtem si quis presbyter aut diatonus per episcopuma communione exclusus sit, etc. Episcopi autem munus in duobus potisimum consistit, scilicet in impositione manuum, que est ordinum ecclesiasticorum collatio ac institutio ministroris : deinde in visitatione dieceseos. Aiterum Apostolus ad Titum Creta episcopum stribens complectitur. Huiusinquit, rei gratia, reliqui te Creta, vi ea quae desunt tomponas, et constituas per ciuitates presbyteros sieut et ego disposui tibi. Alterum vero idem Apostolus cûm a Mileto discessum maturaret, profeciurus Hierosolymam, vt extremum vale diceret, illius dieceseos decurionibus ad se cuotatis, illos sic alloquitur, Aitendite vobis et uniuerso gregi, in quo vos Spiritus sanctus posuit episcopos regere ecclesiam Dei quam acquisiuit sanguine suo. Et quoniam scio, inquit, quod intrabunt post discesionem meam lupi rapaces in vos, non parcentes gregi : et ex vobisipsis exurgent viri loquentes peruersa vt abdutant discipulos post se : propterea vigilate. Het sunt munia epistopi, id est super intendentis, supertontemplantis, aut superconsiderantis. Hoc est ambulare in innocentia in medio domus Domini.


3

De l’vnion des benefices, voyez in c. et temporis qualitas. cum sec. 16. 4. l. c. 1. ne sed. vala can. c. 2 de relig. domi. clem. 2. de reb, eccie, non alie. et cle. Una S. ad hac de sta. monac. De la distribution des dismes et autre reuenu ecclesiastique est escrit in c. in sacris canonibus. cum sequentibus, i6. 4. l.