Si vous souhaitez signaler des coquilles dans ce passage, vous pouvez écrire à Morgane Pica (ingénieure d'étude du projet), en précisant l'URL et le titre du passage.
La Coustume aux chapitres de Iusticier : et d’Eschiquier.
D Es Iusticiers les vns sont plus hauts, et les autres plus bas. Les plus lhauts sont ceux à qui le Duc a estably à garder saterre, si que nul n’est par dessus eux, fors le Duc, au pays qui leur est baillé à garder. Si comme sont les maistres de l’Eschiquier, et les Baillis. Diceux sont les vns greigneurs, et les autres mendres. Les greigneurs sont appelez ceux qui ont greigneur pouuoir : si comme sont les maistres de l’Eschiquier, à qui il appartient amender ce que les Baillis et autres mendres Iusticiers ont meffait, et mauuaisement iugé, et rendre droict à vn chacun sans delay, ainsi comme de la bouche au Prince, et à garder ses droicts, et à rappeler les choses qui ont esté mises mauuaisement hors de sa main : et à regarder de toutes pars, ainsi comme des yeux au Prince. Les Baillis sont appelez les mineurs Iusticiers, pource qu’ils ont mendre pouuoir : car ils n’ont pas pouuoir de faire Iustice hors de leurs baillies. Les plus bas Iusticiers ou sous-Iusticiers sont appelez ceux qui sot establis sous les Baillis à faire les offices de droict dont les vns sont appelez Vicontes, les autres Sergens de l’espee, qui sont sous les Vicontes, et les autres bedeaux.
Combien qu’en ceste diuision des Iusticiers, les maistres de l’Eschiquier qui sont auiourd’huy les Presidens et Conseilliers de la cour de Parlement, soient nommez les premiers : toutesfois pource que l’ordre iudiciaire requiert que nous parlions en premier lieu, des officiers qui exercent et administret la Iustice en première et seconde instance : nous reseruerons à escrire de l’office desdits Presides et Conseilliers et autres officiers de ladite Cour, au lieu où sera mis le stile de proceder en icelle.