Si vous souhaitez signaler des coquilles dans ce passage, vous pouvez écrire à Morgane Pica (ingénieure d'étude du projet), en précisant l'URL et le titre du passage.


Charles vij.

P Ource que singulierement desirons que noz suiets et officiers en noz Cours et Iustices, et specialement en nostre Cour souueraine de l’Eschiquier ( qui sur toutes les autres doit estre exaltee en bonne renommee, et qui doit estre l’exemple et lumière des autres ) ayant Dieu deuant les yeux, et en continuelle mémoire l’obligation qu’ils ont à Dieu, à nous et a nostre chofe publique, de loyaument iuger et soy garder de dons et presens corrompables, et qui puissent ou doiuent peruertir le courage des Iugeans, et de toute suspicion et presumption de mal. Ayans en grade detestation et horreur que par dons et presens Iustice soit ou doiue estre peruertie ou retardee en nostre temps : Voulans obuier à l’indignation de Dieu, et aux grans inconueniens1 qui pour telles iniquitez et peruertissement de Iustice, aduiennent souuent aux choses des Royaumes et seigneuries : En ensuiuant les anciennes ordonnances de noz predecesseurs Rois de France, Defendons et prohibons à tous noz Iuges et Officiers tant en nostre Cour d’Eschiquier, qu’autres Cours et Iustices de nostre pays de Normandie, que nul ne prenne ne recouure par soy ne par autre directement ou indirectement, tels dons corrompables, et qui puissent ou doyuent mouuoir ou peruertir le courage des Iugeans. Et ce sur peine de priuation de leurs offices : et en voulons iceux estre punis, selon l’exigence des cas, et la qualité des personnes, et tellement que ce soit exemple à tous autres.


1

Il a eu regard à ce qui est escrit Eccl. io. Regnum à gente in gentem transfertur propter iniustitias, et iniurias, et contumelias, et vniuersos dolos.1


1

ADDITIO.

Il est par semblable efcrit audit Ecclesiastique : xenia et dona extacant oculos iudicii, et quasi mutus in ore aucriit correptiones torum. Ad normam legum, aitPlato , de singulis iudicandum est, propriaviriute semPer adhibita, per quam neque mnneribus, neque minis, neque odio, neque amore leges iudex transgrediatur. Thebis iudicum imagines visuntur absque manious, et summi iudicis oculi conniuent, co quod iustitia nec muneribus tapiutur, nechominum-vultu fiectatur. Porro non Thebanorum aut Arcopagitarum imagines et simulachra solum tontemplemur : sed quid veré actum sit ab imagine viua, Phocione scilicet, omnium Atheniensium Senatorum iustisimo, diligenter audiamus, et accuratius imitemur. Hit à duobus potentisimis imperatoribus semel atque sterum muneribus vi corrumperent tentaius est : sed ille vir tum iustisiimus, tum castissimus nullis donis, nullisquemuneribus, quarmnius pauper, adduci potuit, ve sui status oblitus, a recto iustitiae tramite ne latum quidem unguem deficcteret. Huicigitur cim legati Philippi Macedonum regis ingentia munera offerent, hortarenturque viea acciperet : quamnis enim ipse facile his careret, liberis tamen eius essent necissaria, quibus difficile foret in lumman pangetiate ad paternam gluriam peruenire. Si mei, inquit, similes erunt, idem hiè agellus aiet illos, qui me ad hantdigntatem perduxit : si dissimiles, nolo meis impensis illorum ali aucerique luxuriam 1iac quidem grauia sed Asexandro Philippi filio aut illius legatis grauiora respondit. Ciim ille Photioni centum talenta dono misisfet, pertontalus est, Phocion cur illa sibi’vni mitteret : illis respondentibus, Quoniam te vnum virum bonum iuditant. Brgosinat, inquit, me talem et haberi, et esse : significans rempublicam administrantes a muneribus capiundis non sibi tempérantes, nec bonos esseviros, nec iales haberi debere.