Si vous souhaitez signaler des coquilles dans ce passage, vous pouvez écrire à Morgane Pica (ingénieure d'étude du projet), en précisant l'URL et le titre du passage.


La Coustume au chapitre D’empeschement de succession.

P Ource que plusieurs mariages sont celez, et ne sont pas publiez apertement, de quoy par saincte eglise doit enqueste estre faite, il n’appartient à la Cour laye à iuger si les enfans sont bastars ou legitimes. Car si saincte eglise les tient à loyaux, la Cour laye les y tiendra. Et pource que le plus pro chain hoir doit auoir la saisine de son ancesseur, s aucun dit qu’il fut fils au mort, ou neueu, ou plus prochain hoir, et veut mettre sus à cil qui est en sai sine qu’il soit batard, pource ne perdra-il pas sa saisine. Mais si l’autre veut bailler pleges qu’il le prouuera à bastard dedans l’à et iour, il aura lettres du Bailly, qui iront à leur ordinaire1 en ceste forme, Comme il eust esté plet par deuant nous entre P. et G. pour l’héritage Roger, de quoy l’en ne nie pas qu’il ne fust pere de P. non pourtant G. le veut tenir à bastard : Et pourtant que le plet de ceste chose vous appartient, nous vous enuoyons la cause de bastardie, pour en determiner dedans vn an et vn iour : et ce que fait en aurez, nous remanderez au terme. Lors ira l’ordinaire auant en la cause, selon que droict luy semblera. Et quand l’an sera passé2, ils doyuent reuenir à la Cour, ou ainçois, si la cause est auant finee. Et s’il est prouué à bastard, l’héritage reuiendra à l’autre : et s’il ne peut estre prouué, l’autre n’y aura rien.


1

a leur ordinaire.

c’est à dire, au diocesain. Et notez par ce texte conforme à droict, a que combien qu’un Iuge puisse cognoistre de la question incidentelle, de laquelle autrement il ne pourroit cognoistre : Fallit tamen quando question incidens est alterius fori, comme en ce cas. Toutes fois s’il estoit question tant seulement du faict du mariage, et non de la validité d’iceluy, comme si on disoit que le pere et la mere ne contracterent L iamais mariage ensemble, le Iuge lay en pourroit bien cognoistre.


2

Quand l’an sera passe.

Quod si intra annum G. non potuerit probare quod obiecit, secularis. iudex, nion obstante questione status, poterit causam de hareditate motam audire et decidere.