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Au Style.
’a clameur reuocatoire ou de deception est en vsage, et se donne quand aucun à vendu son héritage, et il dit et veut soustenir que gen faisant la venduë, l’héritage vedu valoit plus que le prix pourquoy il le vendit de moitié plus qu’il n’en receut, et outre. Et par ce dit et soustient auoir esté en ce deceu d’outre moitié de iuste prix, s’il vient dedans trente ans ensuiuans de la venduë, le Bailly luy doit accorder ladite clameur, ou à l’heritier du vendeur sil la demande dedans le temps dessusdit. Et quand le clamant a obtenu sadite clameur, laquelle il doit porter par escrit, il en doit par le Sergent ordinaire faire faire l’assignation. Et se le porteur de la clameur prouue que lors du contract, l’héritage pourquoy il print sa clameur, fust de la valeur de la moitié outre le prix qu’il en receut, et plus, il viendra en attente. Et sera le contract cassé et adnullé, et le porteur de la clameur enuoyé à la proprieté et possessio d’iceluy héritage. ou sera le defendeur receu à suppleer au iuste prix. Et s’il ne prouue ce que desus est dit, il decherra, et payera les despens de sa partie.
Ceste clameur se prend maintenant par lettres Royaux en forme de releuement dedans les dix ans, comme il est contenu en l’article troisiesme ensuiuant. Et est fondee en droict, in l. rem maioris pretij. et in l. si voluntate. Codi. de rescindenda venditione. Et peut l’acheteur estant deceu d’autre moitié de iuste prix, user de remede, comme fait le vendeur. Et tout ainsi que la deception de la part de vendeur est determinee, quand il a receu moins que la moitié de la iuste valeur de la chose par luy venduë : comme si elle vaut cent liures, et s’il en a receu moins de cinquante : pareillement de la part de l’acheteur, la deception doit estre determinee, quand la chose par luy achetee ne vaut pas la moitié de ce qu’il en a payé. Parquoy si elle vaut cent liures, et il en a payé cent et cinquante et une liures, il n’est pas deceu outre moitié, mais feulement un peu outre le tiers. Mais s’il en a payé plus de deux cens liures, il est deceu outre moitié. Toutesfois il ne faut pas trop estroitement exiger la preuue de cest excez. Ains s’il appert clerement qu’il y a bien deception de la moitié, ne faut laisser à adiuger supplément an vendeur, ou la rescission. Et a esté ainsi iugé plusieurs fois.
On peut aussi pretendre la rescission d’eschange d’héritage sque vicem emptionis obtinery pour deception d’outre moitié de iuste prix.
Mais tel releuement n’a lieu en bail à ferme d’héritage, pourueu qu’il soit fait à peu de temps, comme au dessous de dix ans. Ne pareillement en vendition de meubles. sice n’estoit meubles precieux, et de grande valeur : comme par arrest de Paris du 21. de Iuin 1510. fut cassé et rescindé l’achat fait par le seigneur d’Aiglure, d’un diamant par quatre mille liures.
Et n’a lieu aussi en héritages decretez et vendus par Iustice. Toutesfois Imbert dit, que si vn mineur ou autre personne priuilegiee, estoit enormément deceu, et beaucoup plus d’outre moitié de iuste prix, ou que l’adiudication eust esté faite par dol et fraude euident, il en faut appeler : et que la Cour de Parlement, quand l’appel resson Tit en icelle, a accoustumé de mettre l’appel et ce dont est appelé au neant, et ordonner que l’appelant sera receu à retirer à luy et r’auoir la chose alienee, en payantle sort principal et tous loyaux cousts dedans certain temps, et en refundant les despes de la cause d’appel, à faute de quoy l’adiudication sortira son effect. Si l’appel resson Tit ailleurs qu’en la Cour, il faut auoir lettres Royaux à ceste fin adressans au Iuge d’appel.1
ADDITIO.
Cûm l. 2 de restind. vend. C. otturrat mentio. non possum non meminisse D. Caroli Molinai, qui istius l. vi aliarum quamplutium nodos et anfractus, tanta vbertate, tantan que ingenij acrimonia et dexteritaie resoluit, vi quiuis, lapide licet obtusior, huius l. veram natiuam dispositionem, explosis aliquot vetustiorum Doctorum nauiis, et erroribus plane, et sinceré intelligat. Latam fuisse, ait, non ad determinandum medium iuiium Ct vulgo imperiti loquuntur ; sed ad reprimendam cohibendamque effronem, vagam, et inceriam declinandi itentiam, ab ipsa iusta Ce vera aequalitate contractuum commutatiuorum duntaxat : in quibus exacta et summan illa ae qualitas, quam Aristoreles li. 5. Ethicorum arithmeticam proportionem votai, quasi ex equatiscimam, non aliter atque cenirum iuxta distat vndique a cireunferentia, non quod in commerciis commutatiuis aequalitas consistat in puncto indiuisibili, sed ei TAAres et in quadam latitudine. Quod enim in illis dititur de summa aequalitaie, verum est, et quodam respectu, videlitet tomparatione iustitiae distributiuae, que est totius ad partes, hoc est, iniuersi ad singulos. In quo ramen proportio Geometrita attenditur, que quidem latior est : aequalitas autem commutatiua, que est partis ad partem, hoc est aqualiter in singulos mulio strictior esl. Porro quod in his commutatiuis dititur, litere per legess sestinuitemcircumuenire, non hoc ita accipiendum est, vt Jurisconsulti fraudibus, quas oderint tane peius C angue, viam struxisse existimentur : sed vt contrabentes promutua quadam inter se bencuolentia sibi inuitem induigeant, et aliquid modicum, consulto, vel ignoranter remutant de iure suo. Alioquin si exacta illa et Mathematita aequalitas vbique ad vnguem et moraicus obseruetur, vix at ne vix quidem vila stabilitas frequentia commertiorum esser. Quare non solûm viile, sed necesse fuit, modicam, a summan et predura illa aequalitate, defectionem indulgere. Quod ideo naturaliter licere dititur, tum quia contrabentes tatité quodam naturali consensi, id sibi mutuo condonare videntur. tum quia de natura contractuum ea esse dicantur, sine quibus commode, pro communi hominum vsu explitari et stare non possunt. Sed ista indulgentia non eo protrabenda est, vt quid doio fraude vel prater bonam sidem. admittere liteat : sed restringitur ad circumuentiones, que naturaliter, hoc est, propter naturalem illam fatilitatem, vel imbecillitatem hominum irrepunt, dolo et fraude, non ex industria conquisitis, tum ab omni contraciu abesse et exulare protul debeant.
Hit Diocletiano et Maximiano ethnicis, visum fuit satis esse, litentiam in extessuvel defectu à insta etveraequalitate, ad dimidium iusti preti vel astimationis, cohiberent, ne vlierius progredi et vagari possei : srd rebus ad amusim exactis, illa limitatio et cohibitio, licentiosa nimis, et prater regulas vera proportionis, et analogiae manifesté deprehenditur. Cûm admittat in a qualitatem duple ad subduplam fit istius l. authoritate, vt alier alierum. duplo supergredi, aiter dimidio fraudari impune posiit é, quod longe ab illa Arithmetita proportiont, vera commutaniium regula, distat. Siquidem, vi sanctè vult philosophus, tum inter aliques super iniusto emendando, oboria fuerit tontrouersia, ad Judicem ipsum confugiunt quem iatooSivos et éteVuroi Sixeions, vocat, id est, mediatorem, et legem animatam, aut Csi mauis cum Cicerone loquentem, d’inaioy autem a d’ietet dici videtur, et verso in N. quasi duatim et diuisim dixeris, et iudex non sit, qui aequalitaiem quoad maxime fieri potest, non seruat. Nec mirum est, aitMolineus , duric iem illam exiisse a sanguinarus illis et crudelisoimis Christianae pietaiis hestibus, qui decimam illam, omnium truculentisoimam, persecutionem, toto suo imperio exercuerunt. Sed cum ictius l. licentia, et taxatio, aliquali ratione non tareat, quum sit medium, inter summam aqualitatem, et summam inaequalitatem, tanquam non prorsus irrationabibis, in vsum publicum vbique receptaest, quamuis a quitati propius actesiisset, buiusmodi inae qualitatis litus, et supremim gradum, ad bessem preci seu aequinalentis, limitare, ut videlicet, deceptio vsque ad tertiam partem cireumseriberetur. Poitquam D. Molineus errorem inueteratum in suppuiatione. extessus deceptionis radicitus euulsit, d. l. 2. nullum inuenisse locum decidit, in vsura formali et interpretatiuè in reditibus vsura succedaneis, in omni contractu inito in fraudem vsurarum, cum huiusmodi vsurae tertos sui augmetilimites, quos ne tantillum quidem excedere licet, habeant.
Nec item locum habet in contractibus lucratiuis, nec in aliis reciprotis seu respectiuis, qui non sunt ordinati commert causa, net fiunt ad mutuam commutationem, ut in redditione rationum, vbi alias de jimplicicaleuli ratione agitur. Tunt enim vi calculus rursum ineatur, non roquiritur lesio in dimidio, et multo minus vitra dimidium. sed susfitit error non minimus, aut non contemnendus nisi super illo iudicatum et transactum sit. Net denique procedit in diuisione ete reliquis id genus, tûm inistis magis de diftrabendo quam contrahendo agatur. Iilit enim non agitur de vera inuicem commutatione, ut quis det remsuam, rem vi acquirat alienam, net presumuntur partes inuitem velle quitquam remitière, sed potiùs agitur ve pratisè et adaequaié, quisque quod suum est, vel partem suam diuisim ferai et secum habeat. Vnde etiam in contractu commutatur, si tonclet viramque partem nominatim et expresiè egisse de precisa adaequatione, lesioetiam infre dimidiam retractabitur.