Si vous souhaitez signaler des coquilles dans ce passage, vous pouvez écrire à Morgane Pica (ingénieure d'étude du projet), en précisant l'URL et le titre du passage.


La Coustume.

Terminer les querelles, à quoy les droicts, les loix, et les coustumes tendent, conuient que celuy qui se plaint, et ce luy de qui on se plaint demenent la querelle en Cour : et que la plainte en soit auant faite, et pleges donnez de la suyr. Le plaintif est eil qui monstre à la Iustice, en plaignant soy, le tort qui luy a esté fait : afin qu’il en puisse auoir droict en Cour. Le querellé est eil de qui la plainte est faite à la Iustice : afin qu’il en face droict, si comme il est dit : de qui pleges doyuent estre prins : et iour luy doit estre mis et assigné aux premiers plets, ou aux assises, se la cause est telle qu’elle y doye estre mise. Et sont ceux-la appelez plaideurs qui demenent les querelles en Cour en demandant et en defendant1


1

Il prend icy plainte, pour toute demande ou querelle, et le plaintif et querellé pour tout demandeur et defendeur. Mais auiourd’huy on n’vse gueres de ces mots de plain tif, qu’en cas d’excez et de crime. Et si on ne baille point de pleges en actions personnelles. Et de ces pleges ou cautions iudiciaires a esté assez dit cy dessus, au ti. De det.