Si vous souhaitez signaler des coquilles dans ce passage, vous pouvez écrire à Morgane Pica (ingénieure d'étude du projet), en précisant l'URL et le titre du passage.


La Coustume.

Elles querelles naissent de ledenges que les vns dient aux autres. Et pour ce doit-l’en sçauoir que les vnes des ledenges sont criminelles, et les autres simples. La criminelle est celle de quoy homme auroit deseruy à perdre vie, ou membre, si c’estoit vérité qu’on luy dit. Sicome aucun reproche à autre larcin, ou homicide, ou aucun autre crime de quoy il eust deseruy à estre condané à mort dechoneste. Et pource doit-l’en sçauoir que se plainte est faite de ledenge, et cil qui en est querelé, le cognoit, ou il en est attaint, la Iustice luy doit faire griefuement amender par le chatel. Et si doit faire amende à celuy qui est ledengé, si qu’il se prenne par le bout du nez et die, De ce que le l’ay appelé larro, ou homicidesou ce de quoy il est attaintyi ay mentyecar ce crime n’est pas en toy, et de la bouche dot ie l’ay dit, ie suis mésonger. Et ce doit estre fait en assise, ou en plets, ou en eglise à iour solennel : à ce qu’il appere que le vice qu’il luy mit sus, ne soit pas en luy : pource que celuy qui luy dit, s en recognoist à mensonger.1


1

ADDITIO.

Ceste façon de se desdire, et prendre par le nez n’est en vsage : mais est la condamnation arbitraire selon qu’il a esté dit cy dessus.