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De ceux qui se retirent en franchise, e qui foriurent le pays. Chap. XXXIIII.

La Coustume aux chapitres De damnez et de fuitifs, et De foyfaiture.

l’Auëun homme damné, ou fuitif, sienfuit à l’eglise, ou cemetiere, ou oplieu sainct où il se aert à vne croix qui soit fichee en terre, la lustice laye le doit laisser en paix par le priuilege de l’eglise, si qu’elle ne mette la main à Iuy. Mais la Iustice doit mettre garde, qu’il ne senfuye d’illec. Car il y peut demourer pour huit iours. Et au neufième on luy doit demander s’il se veut rendre à la Iustice laye, ou tenir à l’eglise. Car s’il veut, il se peut rendre à la Cour laye. S’il se veut tenir à l’eglise, il foriurera le pays par deuant gens creables qui en puissent porter tesmoin, se mestier est. Et s’il ne se veut rendre à la Iustice laye, ou foriurer Normandie : la Iustice ne souffrira d’illec en auant, qu’on luy apporte que manger pour soustenir sa vie, iusques à ce qu’il soit rendu à Iustice, pour en ordonner selon sa desserteçouriusques à ce qu’il offre à foriurer le pays. Et le foriurera en ceste forme : : Iltiendia ses mains sur les sainctes cuangiles, et iurera qu’il partira de Normandie, et que iamais n’y reuiendra. qu’il ne fera mal au pays, niaux oens quiysont pour ce forbannissement, ne pour chose qui soit passee : nes les fera greuer, ne greuera, et mal ne leur fera, ne pourchassera, ne fera faire, ne pourchasser par soy ne par autre en nulle manière. Et qu’en vne ville ne gerra qu’vne nuict, s’il n’est empesché par grieue maladie, ou se n’est par grand’defaute de santé. Et ne se faindra d’aller tant qu’il soit hors de Normandie, et ne retournera aux lieux qu’il aura passez, ni à autres : pour reuenir : ains ira tousiours en auant. Et si commencera maintenant à sien aller. Et si doit dire par quelle part il s’en voudra aller et issir de Normandie, Si luy taxera l’en ses iournees selon sa force et selon la grand quantité et longueur de la voye qu’il aura choisie. Et s’il remaint en Normandie depuis que le terme qu’on luy donnera, sera passé, ou s’il retourne vne lieuë arriere, il porte son iugement auec soy. Car dés lors qu’il sera allé contre son serment, saincte eglise ne luy pourra plus aider. Et le doit-on faire prendre et en faire comme de celuy qui est forbanny.


François 1539.

Q Vil n’y aura lieu d’immunité pour dettes ni autres matieres ciuiles. Et Ese pourror toutes personnes prendre en frachisessauf à les reintegrerquand y aura prinse de corps decernce à l’encontre d’eux, sur les informations des cas dot ils sont chargez et accusez : et qu’il soit ainsi ordoné par le Iuge.1



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C’est à sçauoir que le delinquant sera prins en lieu sainct et dehorsenon pas qu’en cas de dettes l’ordonnance du Iuge soit requise.Rebuf . entend que ceux qui sont prins en franchise doyuent estre reintegrez, s’il est ainsi ordonné par le Iuge.

Ceste immunité deuroit estre restrainte aux cas tant seulement pour lesquels furent iadis ordonces et establies les citez de refuge : c’est à sçauoir quand aucun de coup d’auenture, et sans haine precedente tue son prochain tout bien aux cas pour lesquels est permis aux gardes des seaux donner remission, comme il sera dit cy apres : et non pas aux grans, enor mes et scandaleux cas, et qui se commettent de pure malice et propos deliberé : afin que le lieu qui est destiné à receuoir la compagnie des saincts, pour ouyr la parole de Dieu, communiquer aux sacremens, et faire prieres publiques, ne soit la fosse des brigas, et la retraite des meschans. Pour ceste cause y a plusieurs cas exprimez en droict pour lesquels on ne peut iouyr de frachise. Le premier si quis per industriam et per insidias occiderit proximù suum, et in hac specie mandans non gaudebit, sicut nec mandatarius. Le secoon quado est publicus latro, uel nocturnus depopulator agroru. Le tiers quando quis sub spe immunitatis, in ecclesivel comiterio deliquit. Ou qui tue un homme pres de la frachise. Car il est à presumer qu’il commet ledit cas, sous espoir d’y auoir refuge : sinon que par paroles sur le lieu de nouueau prinses, le cas fust aduenu. Et qui offense vne frachise il offense toutes les autres. Nec etiam gaudet qui post delictù ad ecclesiam armatus accedit : quia non in immunitate, sed in armi cofidere videtur. Pareillement si aucun estant és mains de Sergens ou ministres de Iustice, est mené par vn lieu sainct, il ne sera deliuré : non plus que celuy estant en prison, à qui on porte le corps de lesusChrist. Et si le prisonnier par force et violèce spolie la main de Iustice, et eschappe des mains des Sergens, et gaigne frachise, il n’en iouyra point : mair sera reprins, et la main de Iustice reintegree. Autant en faut dire des prisonniers qui par force et rompture de prisons euaderont et se mettront en frachise. Mais s’ils estoyent eschappez par la faute ou negligence des Sergens, ou Geoliers, ils en iouyroyent, fors és cas qui les en priuent. Item un heretique, et vn sacrilege, n’en peuuent iouyr. quia frustra eci clesie auxiliù implorat, qui in ecclesiam comittit. Pareillement un blasphemateur du nom de Dieu, quand il est coustumier ou exécrable blasphemateur, comme M. Bohier dit auoir esté iugé par arrest du Parle. de Bord. Et mesmes que celuy qui de nuict auoit desrobévne bourse à quelqu’vn, et l’estoit retiré en franchise, en seroit tiré hors, et ne iouys roit de lad frachise. Outreplus Gul.Benedi . in repeti. c.Raynutius , de testa. dit que celuy qui tue un passant par la rue sans noise illec prinse, n’en doit iouyr : et en allégue art. de la Cour. Ité par ceste Coustume celuy qui a foriuré le pays, ou qui en est forbanny, n’en peut iouyr. Et quat pour le faict des banis, M. du Luc en met un ar. de Paris. Mais cela ne sestéd à ceux qui sont banis par contumace, sels l’opi. de la gl. de la pragmat., sanc. in ti. De interdi. indif. non ponen. sup. ver. inde. laquelle dispute vtri excomunicatus gaudeat immunitate ecclesie. Et notez que par la Coustume non habet loci dinumeratio xxx. passuis circà capellas et XNl. circa maiores ecclesias. de qua in d. c. sicut antiquitus. Notez aussi que ce qui est dit icy de frachise, a lieu tant auant la condanation qu’apres : encores qu’il y eust arrest de la Cour.

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ADDITIO.

Cûm hic de immunitate agatur, non absurdii et alieni erit pranotasse : lmmunitatè pro exéptione a muneribus, ro honorib. frrquentiùs assumi. Nan authore festo, lmmunis est qui munia prastare non teneiur. Sic immunitas ecclesiastica dicitur libertas, quares, et persona ecclesiasticae ab oneribus et publicis munetibus tanquam liberae eximuniur. His autem Immunitas pro quodam Asyio accipitur.

Huius priuilezu initia desumpta videntur ex vetustissimis illis legibus Miofaicis. lusit Deus quasdam tonstitui tiuitates, que essent presi aio homitidis, et sugitiuis. itémque Astare tonstriictum voluit, a quo inniieniemex. trahi, aut diuelli inuitum ad punitionem criminis, prohibuit.

Net ia apud Iudaeos tantùm obseruatum fuit : jed et apud Ethnicos et Barbaros, aris, et templis, honos est exhibitus. In Moteil. Franio seruus ne à Teuropide et Lorariis puniretur, ad aramconfugiens, inquit, Inierim egohant aram atcup abo In Rudent. Trachalio admonet Palestram, c7 Ampeliscam, vt in ara asuideant, ne per vim abducantur. Sit ait, Ne, inquam, timete assidere bit in hat ara. rmpelis. Quid ista ara plus prodesse poieft, quam signum Veneris in vhano hic intus, quod amplez à mono, vnde abreptae per vim miseré : Et paulb post, Labrax, inquit mibi non liteat ancillas meas venetris de ara abducere : Damones est lex apud nos.

ihenis visa est aramistricordiae, auam flerculis nepotes, sibi timentes ab insidiis eorum quos afflixerat auui, statim ab illius obitu tollocarunt vt eis esset tanquam Asyium. Huius ara meminitStatius .

vrbe fuit media nulli tontessa potenium Ara Deûm, mitis posuit clementia sedem. Hut victi bellis, parriaque a sede fugati, Regnorûmque inopes, sceitrumque errore notentes Conueniunt patémque rogant.

Hat ara nulli Deorum nominatim ditata erat. ob id que dicta est Ara Dei ignoti quam memorat Apostolus.

lustinus de Dianae Ephesinae ara eiusque violationem in hunt ait modum. Laodamia cum in aram Dianae consugisset, tontursu populi interficitur. Quod facinus Du immortales asaiduis eladibus gentis, et propè interitu toius populi vinditauerunt. Nam iterilitatem, famemque pasoi, et inteitinadiscordia vexati, externis ad postremumbel. lis penè consumoti sunt.

Asyla apud veteres vbique tandem conctituebantur, erantque loca satra unde fas non erat quenquam rapert. Exa particula priuatiua et cuNRo vel ovono, id est, rapio. Primus omnium Asylum Cadmus instituisse dicitur, vi Thebas quas nuper condiderat frequentiori populo compleret. Huius vestigia Romalus imitaius eit. Roma enim condita vi paulaiim et alacriori animo ab omnibus pasiim incoleresur, Asylum constituit. Enus ex pluribus prodeat in testem locupletisiimumOuidius .

Romulus vi saxo lucum cireundedit alio Quiliber huc, inquit, confuge tutus eris.

Asoli etiam meminit lurisconsuitus in l. quis sit fugitiuus. S. Apud labeonem. ff, de adil. edict. vbi elegantet suo more Budaus explital, Asylian dici, ius hoc libertatis, et veniae quod apud aras consequitur, quam immunititem ecclesiacticam vulgo votamus.

Non solum autem erclesia iam consecrata, et in qua diuina celebrantur officia, sed etiam quae authoritate Epistopi tonctructa et diuino cultui dicatahuiusmodi immunitatis benefitio gaudet. Hot item priuilegium hosgitali, Palationque Episcopi competit : licet fuerit exira xl. etilesia matricis passus.