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Ledit François 1516.

N Ous auons ordonné qu’és ventes qui seront faites, encheries et adiuIoees cy apres tant en nos forests, qu’autres bois et forests des tres-fonciers esquels prenos droict, part et portion, les marchans n’y pourront entrer, n’icelles entamer en quelque manière que ce soit, iusques à ce que les encheres d’icelles ventes, tiercemens, et doublemens soyent entièrement faits, passez et finis. Et que toutes les encheres des ventes qui seront faites en nosdites forests, et autres où prenons droict, part et portion, seront faites par trois iours continuez et consecutifs de huitaine en huitaine, deuant les maistres des eaux et forests des lieux ou leurs Lieutenans, presens à ce nos Procureur et Receueur ordinaire de nostre demaine, ou leur substitut et comis, et les marchans, et nOpar deuant les Receueurs ordinaires de nostredit demaine. Lequel maistre ou sondit Lieutenant sera tenu seoir chacune huitaine, pour receuoir lesdites encheres, etd’icelles et de ce qui en sera fait, faire registre. Lesquelles encheres seront faites à la chandelle estainte au plus offrant et dernier encherisseur. Toutesfois n’entendons qu’aucune deliurance et adiudication reelle et actuelle soit faite desdites ventes, que les encheres, les tiercemens qui dureront huitaine, et les doublemens autre huitaine, ne soyent faits et passez. Et lesdites encheres, tiercemens et doublemens faits et passez, et la caution receué pour la seureté de nos deniers : apres ce que par les maistres des gardes, gruyers ou verdiers retction sera faite deuëment esdites vetes, de bailliueaux suffisans à porter gland pour repeupler nosdites forests, par le marteau desdits maistres de gardes, gruyers ou verdiers : le marchand dernier encherisseur tierçant ou doublat pourra entamer la vente, et icelle abatre et vuider dedans le temps de la vuidange, qui leur sera prefix par le maistre ordinaire de nosdites eaux et forests, ou sondit Lieutenant : cu esgard au lieu où ladite vente sera faite, et à la quatité des arpens qui sera venduë. auquel temps de vuidange voulons et entendons les maistres de nos caux et forests auoir esgard. Lesquelles ventes les marchans seront tenus clorrea pres le temps de la vuidange passé. Voulons aussi et entendons qu’en icelles ventes soyent martelez et marquez les pieds corniers, des marteaux des maistres de gardes, gruyers ou verdiers, et du marteau du mesureur lequel mesnreur de son seul marteau martellera les layes desdites ventes. Etserot lesdits pieds corniers martelez és arbres notables et les plus beaux qui se pourront trouuer dedans la mesure desdites ventes. Au mesurage desquelles lesdits maistres de gardes, verdiers ou gruyers assisteront. Le tout pour obuier aux fraudes et abus qui par cuy deuant ont esté commis en nosdites forests, et qui d’orenauants’y pourroyent commettre,1


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Ceste ordonnance pouruoit à plusieurs choses, et contient en soyplusieurs articles precedens. Mais quant au fait de la coupe des ventes, elle semble n’y donner bonne prouision. Parquoy fera bon d’aduertir icy que selon Vitruue la bonne saison pour Couper le bois est depuis le commécement d’Automne iusques au printemps : pours ce que depuis que le Printemps vient à entrer et commencer l’annee, tous arbres conçoyuent, et iettent entièrement leur seue, dont ils produisent fueilles, fleurs et fruicts pour icelle annee. Quand doncques leurs conduits sont ouuers et liumectez par le temps, il n’est pas bon de les couper, à raison qu’iceux coduits ne se peuuent plus apres reserrer. Et sont comme les corps des femmes enceintes, lesquels ne sont estimez sains depuis le temps de la conception iusques à l’enfantement : pource que l’enfant estant dedans le ventre attire à soy substance et nourriture de toutes les viandes que la femme prend. Mais apres l’enfantement le corps qui s’est deliuré vient à sucer la substice nutritiue, qui souloit estre ailleurs distribuee : et se refait et retourne à sa premiere force, et fermété naturelle. Par ceste mesme preuue en la saison d’Automne apres la maturité des fruicts : quand les fueilles commencent à flestrir et tomber, les racines des arbres receuantes en elles la substance qui se souloit distribuer par tout le corps, se reintegrent et reüiennent en leur naturel, tellement que chacune des parties recouure peu à peu son premier estat : et puis la force de l’hyuer suruenante restraint et reserre les conduits. Selon ceste consideration les maistres qui adiugent les ventes doiuent auoir esgard à limiter le temps de coupe pour la conseruation mesme des forests, et le reiect du bois qui est coupé, d’autant que la souche de l’arbre coupé hors saison ne peut pas si bien reietter. Et l’ay veu obseruer par aucuns sages et prudens Commissaires ordonez à faire et passer des ventes és forests du Roy, et en defendre la coupe au temps que le bois est en seuerayans esgard aux regions selon la temperature desquelles le Printemps se haste et auance, ou se retarde. Toutesfois le tempsde couper les arbres qu’on veut escorcher, est quand ils germent, ou qu’ils sont en seue, autrement on n’en peut tirer l’escorche. Le temps aussi de la lune doit estre consideré en la coupe du bois à mesrien, afin qu’il dure plus long temps : c’est à sçauoir qu’is ne soit coupé deuant la pleine lune. Et selon Pline la coupe s’en doit faire depuis le xx. iour iusques au xxx. Aitque inter omnes conuenire vtilisoime in coitu lunae sterni : quem diem alij interlunii, alij silentis lunae appellant, c’est le temps qu’il n’est point de lune entre la vieille et la nouuelle.1


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ADDITIO.

Il est certain par les quotidienes experiences, que la lune pour estre la plus proche de nous entre tous les planetes, et corps celestes, fait aussi sur nous plus imperieusement et sensiblement ses effects en ce quiest du corps, et sur les choses terrestres. Mais pour mieux entendre ceste operation et inquence, il nous conuient supposer le dire du diuin Philosophe, Solem et Lunam magnons Deos esse, id est ex sapientum interpretatione inter astra quidem, horum inferiorum rectores moderatores praetipuosque carum que in nis contingant mutationum authores. Porro sol totius fons luminis, cali oculus et ipsius mundi mens et animan satuit ur. Luna autem proprio lumine destituta, quicquid spiendoris habet ab ipsosoie mutuaiur quimque corpore sit denso nitido, polito miniméque diaphano, acceptù a sole lume, speculi instar ad nos retorquer, quod si trasparenti corpore contaret eam solis radi penetrarent, neque alio reflicti possent. Itaque ti luna, ut reliquae stella sit sphariti et rotundi corporis, non poiest sol eiusde prorsus figurae, plusquammedian tirciter lunae pariè collustrare, que ei nepe obiecta est : quo pius aut minus nobis obiicitur de parte illuminata l non autè semper ea lunae pars que soli opponitur etiam sub nosstrit tadit aspect ù-co magis aut minus plenan censemus, vnde ci lunae talor sit imbecillis, Sjetutione quadan manifestium estpro luminis copia, et ex eo etiam caloris, corpora bumectari. Consimiliter et ad defecti tedente lumine, humectationem et calore quoque defitere : vt sittitati locus inueniatur. Ex iis deprehédere periti reri increséentis lunae spatia plantationibus velut decretoria et tomoda esse. Vbi vero in altera lunae dichotomia et diuisione lumen decrestit, arboribus ca dédis, edificadi gratia, peropportunum iudicatur tempus : arida enim materia soludior nulla que carie toputrestere nouit. sin autem queratur lignu, vt ignis materia focoimponaiur nouiluni et incretentis lunae diebus abseindendii esse placuit. Adeo vi agricolationis, rei familiaris, et Economia studiosis in vitium, arborum, berbaris, et leguminù satione, cuiturà et colectione lunae ipfius status, vt rei qua de agitur prospettis sit, in vsum a patre famil. destinatù, ateurati, et diligenter inquirendus et obseruandus sit, summam emm poiestatem, summumque imperium, in huiusmodi res inferiores, et terresires, luna sibi suoque iure vendicat : vt his mstitis Maronisversibus conitat. Sepima post detimam felix, et ponere vites Et prensos domitare boues, et litiatela Addere ett. Mystitos iilos versus dixi, nec abs re, cum pro arcana, et secretiore luna pariium interpretationt, multorum et prudentium virorum ingenia exercuerint.