Si vous souhaitez signaler des coquilles dans ce passage, vous pouvez écrire à Morgane Pica (ingénieure d'étude du projet), en précisant l'URL et le titre du passage.


François 1515.

C Omme les fleuues et riuieres grades et petites de nostre Royaume, par omalice et par engins pourpensez des pescheurs, soyent auiourd’huy comme sans fruict : et par eux soient les poissons empeschez de croistre en leur droict estat, et soient de nulle valeur quand ils sont prins par eux, et ne profitent pas à en vser en leurs mains : ainçois mostrent qu’ils sont plus chers qu’il n’estaccoustumé : laquelle chose tourne au grand dommage tant des riches que des pauures de nostre Royaume : et à nous appartient de nostre droict Royal curer et penser du bon estat et profit commun de nostredit Royaume : il nous plaist et voulons que les maistres de nos eaux et forests prennent, ou facent par leurs deputez prendre sagement, sur tous ceux où ils les trouueront, tous filez cu dessous nommez et declarez : et iceux facent brusser et ardoir, les pescheurs et autres appelez pour voir faire la vengeace, par manière que les pescheurs ne facent faire d’orenauant tels engins. Et si autres engins sont trouuez en l’hostel des pescheurs, ou auecques eux, qui soyent plus dommageables, pourpensez ou à pourpenser par leur malice, qu’ils soient prins et ards comme les autres deuantdits. Et ceux qui en auront ou qui les feront, soient contrains à payer à nous soixante sols, ou autre telle amende comme lesdits maistres regarderot et verront appartenir selon les meffaicts. Et les poissons qui y seront prins soyent forfaicts et reiettezen l’eau, s’ils sont vifs : et s’ils sont morts, qu’ils soyent donnez aux pauures.1

Et pource que desdits engins, lesquels nous voulons estre quis et cerchez de iour et de nuict, les noms sont mescognus de plusieurs en beaucoup de lieux, nous les auons cy fait escrire et nommer : C’est à sçauoir le bas roborin, le chiffre, garnis, vallois, amendes, le pinsoir, la trouble à bois, la bourache, la chate, le marchepié, le cliquet, le rouable, ramecy, faissines, fagots, nasses pelees, ionchees, lignes de lono à menus hamessons. Et que l’onné bate aux arches ny aux herbes, et que braye à chausse ne queure, et que l’’on n’y adiouste boussel espez. Desquels engins nous defendons perpétuellement à pescher.


1

Par l’ordonnance du Roy Philippe le Bel le Roy a les deux parts à ladite amende et le sergent la tierce.